Het heeft te maken met orogenese (gebergtevorming) , maar de naam dekt niet altijd de lading (zie later).
Het algemene principe van ontstaan heeft alles te maken met het verschuiven van de continenten , dus van tektonische platen (schollen). Die schollen (ook de kleinere ) zijn voortdurend in beweging….er is een verschuiving van 2.5 cm minimum per jaar .
Die schollen zullen op een geven moment tegen elkaar drukken : dat kan botsen zijn , dat kan verschuiving zijn en dat kan subductie (onderschuiving zijn ), waarbij de ondergeschoven delen wegsmelten onder de Aardkorst.
Bij recentere (geologisch gezien) botsingen zijn onder andere de Himalaya en en Alpen ontstaan. Verschuivingen zijn er veel in het Caraïbisch gebied en subductie is er veelal op labiele plaatsen. De onderschuiving gaat bijna altijd gepaard met vulkanisme (magma-lava) en met aardbevingszones .Bijna de gehele ‘Pacifistische ….Ring of Fire ligt in zo’n zone . Een aantal eilandbogen zijn ontstaan door gebergtevorming door vulkanisme….vulkanen die groeien door hun hevige activiteit. Heel dikwijls komen die bovengronds en ontstaan er ganse ketens van vulkanische eilandjes in een licht gebogen keten Soms is vulkanenketen nog niet boven het wateroppervlak gekomen is (buurt van Nieuw Zeeland) , Of soms grotere stukken land omhoog gekomen zijn (Japan ,Java , Sumatra , …met een langwerpige en verhoudingsgewijs tamelijk smalle vorm )
Naast de plaatsen van onderschuiving is er ook soms een andere beweging …in plaats van naar boven ….naar onder : op die manier zijn de diepzee troggen (trench) ontstaan (De Marianentrog is de diepste tot meer dan 10 km diep).
De term eilandboog wordt nu voorbehouden voor vulkanische ketens van vulkanen die wel boven de oppervlakte liggen en dat zijn soms heel lange ketens met allemaal kleinere vulkaaneilandjes op een lange rij. Er zijn er heel wat op de Aarde : De Japanse Ruykki Eilanden , De Aleoeten ,Andamanen , gans Vanuatu , De Koerillen , Noord Marianen , Sunda archipel en een aantal eilanden (‘Dominica , St Lucia , Grenadines …) van de Antillen (in het Caraïbisch gebied .
Er is nog een manier dat ze ontstaan : door hotspots in de Aardkorst (pluimen) : Hawaii is zo ontstaan (geen onderschuiving)
Die vulkanische orogenese is echter niet voorbehouden voor die eilanden ….men heeft die ook aan de Andesrand (Chili), Alaska , Mexico ….vandaar dat ik het begrip eilandboog nogal verwarrend vind….niet het verschijnsel , maar wel vorming.

2 manieren van ontstaan:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Wiki:
"Eilandbogen worden gevormd op plekken waar de ene oceanische plaat onder de andere subduceert. Boven de subductiezone zal een lange topografische depressie ontstaan, een zogenaamde oceanische trog. De subducerende korst zal schuin de aardmantel in bewegen. Omdat de subducerende korst nog veel zogenaamde vluchtige bestandsdelen (lichte stoffen zoals water of gassen) bevat, zal deze gedeeltelijk smelten. De smelt komt omhoog als vloeibare magma, waardoor op de overrijdende plaat vulkanisme plaatsvindt. Hierdoor ontstaat een langgerekte keten van eilanden langs de oceanische trog."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
oceanisch plaat schuift onder een andere en duwt em omhoog er zijn in de wereld 9 grote platen en paar kleine