Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland
Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Nee, dit is weer zo’n hardnekkig indianenverhaal.

Er is inderdaad onderzoek naar gedaan door MacDougall, maar de kwaliteit daarvan is zo slecht dat wetenschappers geen waarde hechten aan de uitkomst. Of het onderzoek herhaald is onder betere omstandigheden weet ik niet, het is in ieder geval nooit bevestigd. En iets wat niet reproduceerbaar is is geen goede wetenschap.

Het idee dat de ziel gewicht heeft en er dus "bewijs" is dat de ziel na de dood het lichaam verlaat spreekt echter zoveel mensen aan dat men moeiteloos naar achterhaald onderzoek blijft wijzen, ook al klopt het niet.
Een echte urban myth dus.
(Lees meer...)
AWM
16 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Omdat de laatste adem uitgeblazen wordt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Dat kan niet zijn, omdat het niet waar is... Lichaam is materie en dat wat het lichaam levend maakt weegt niets... Dus als het leven het lichaam verlaat dan is er geen gewichtsvermindering...

Als dat waar was, dan zou je elke nacht zo´n gewichtsdeficiet ervaren tijdens diepe slaap... En dat is niet zo...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
AWM
16 jaar geleden
Als je slaapt dan ga je toch niet dood? Of jij wel, terwijl je auto stationair staat te draaien? -1 van de reclamejongens!
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Hij heeft het over uittreden tijdens dromen@ antwoordman .
Toch Xinix ?
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Maar dan vraag ik me af, is dat wel ooit getest, tijdens de slaap, of je dan lichter bent, of gaat dat niet ?
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
@ white .. dat heb ik even opgezocht.. je kunt natuurlijk vraagtekens zetten bij de wetenschappelijke waarde ervan maar er schijnt wel degelijk onderzoek naar gedaan te zijn:
• Nederlandse wetenschappers slaagden erin om het fysieke lichaam te wegen, voor, tijdens en na uittreding(BLE). Ze vonden een gewichtsverlies van 2 ¼ ons gedurende de uittreding (Carrington, 1973 intrigerend! bedankt voor de gedachtensprong! http://www.victorzammit.com/book/dutch/chapter16dutch.html
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Inderdaad interesant, bedankt Gee.
Omdat adem(lucht) ook een soortelijkgewicht heeft.Ga je dood heb je die lucht niet meer nodig en loop je leeg.

Toegevoegd na 2 uur:
Lees mijn reacties over dit onderwerp voordat je een min geeft.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Wat is nu 1 gram.

Als ik mijn poepje op het toilet heb gedaan kan dat soms al 1 kilo zijn.
1 gram, hoe meet je dat. Ik denk dat de foutmarge van weegschalen zelfs nog groter is dan 1 gram.

Als je wilt zeggen dat daarmee een ziel weggaat, dan zal dit een onmogelijk bewijsvoering zijn. Temeer ook omdat een ziel niet stoffelijk is, dus ook niet een massa heeft en dus geen gewicht. Dus zelfs niet 1 gram.

1 gram, hoe is dat gemeten. 1 seconde voor de dood en 1 seconde erna.
Anders zou verdampen van zweet best 1 gram kunnen opleveren.
Is er wel eens gemeten hoeveel het gewicht schommelt, als je bewegelijk bent en bewegingsloos?
Of of je inademt en uitademt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Ik weet niet of de longen leeglopen na het overlijden. Het leeglopen van de longen heeft te maken met druk, gezondheid en rek van de longen zelf. Lang verhaal, waar ik je nu niet mee ga vervelen.
Wat ik wel zeker weet is dat je lichaam opdroogt. Het vocht trekt uit je lichaam. Hierdoor wordt je huid strakker en lijken nagels en lichaamsharen langer (deze groeien niet na de dood!). Tevens ontspannen de spieren, waardoor je ontlasting en urine uit je lichaam lopen/stromen. Dit alles heeft het gevolg dat je lichaam lichter is na de dood.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing