Is sneller dan het licht nu tóch mogelijk?

Ik hoorde enkele dagen terug dat er een baanbrekende ontdekking is gedaan betreffende het ontstaan van het heelal. In een video op de Belgische televisie (Reyers laat) zegt Gerard Bodifee tussen 3:39 en 3:53 de Big Bang zorgde voor een expansie die vele malen sneller ging dan de snelheid van het licht. Wil dat dan zeggen dat de klassieke theorie niet meer klopt betreffende het niet sneller kunnen gaan dan de snelheid van het licht?
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/videozone/programmas/reyerslaat/EP_140318_reyers%2Blaat?video=1.1914091

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (2)

De theorie van Einstein, die zegt dat niets sneller kan reizen dan de lichtsnelheid, klopt nog steeds.

Die maximale snelheid geldt voor objecten en straling die DOOR de ruimte beweegt. Er wordt niets gezegd over hoe snel de ruimte zelf (!) mag groeien.

Vergelijk het met een postbode-elastiek waarop mieren leven. De mieren zijn de snelste wezens in de postbode-elastiek-wereld. Ze halen de ongelooflijke snelheid van maar liefst 1 cm per seconde. Niets kan sneller dan deze miersnelheid.

Maar dit zegt niets over de snelheid waarmee jij het elastiek mag uitrekken. Jij mag aan beide einden van het elastiek trekken, en niets houdt jou tegen om dat te doen met een snelheid van 5 cm per seconde.

Als er nu op beide einden van het postbode-elastiek een mier staat, en jij begint te trekken, dan bewegen beide mieren zich met een snelheid van 5 cm per seconde van elkaar af. In de elastiek-wereld staan beide mieren stil, maar de elastiek-wereld ZELF wordt snel groter. De ene mier ziet de andere mier dus van zich af bewegen met een snelheid die vijf keer zo groot is als de miersnelheid.

(Dit betekent trouwens automatisch dat beide mieren elkaar nooit meer zullen kunnen bereiken zolang jij aan het elastiek blijft trekken: de miersnelhied van 1 cm per seconde is niet hoog genoeg om het uitrekken van het elastiek te compenseren.)

Dus in de elastiek-wereld kan niets sneller reizen dan de miersnelheid - dat geldt voor snelheden *ten opzichte van* het elastiek. Wat het elastiek zelf doet, staat los van die begrenzing.

Bij het heelal geldt hetzelfde. In het heelal kan niets sneller reizen dan de lichtsnelheid - dat geldt voor snelheden *ten opzichte van* het heelal. Wat het heelal zelf doet, staat los van die begrenzing.

Toegevoegd na 13 minuten:

Overigens betreft deze baanbrekende ontdekking geen nieuwe theorie. De theorie erachter, de Inflatietheorie, dateert uit 1980. Die theorie verklaarde veel, maar was tot nu toe nog niet bevestigd, en ook niet gefalsificeerd.

De recente waarnemingen zijn zo baanbrekend omdat ze voor het eerst de Inflatietheorie bevestigen.

Maar zowel de Relativiteitstheorie (die stelt dat niets sneller door de ruimte kan bewegen dan de lichtsnelheid) als de Inflatietheorie (die stelt dat de ruimte zelf met meer dan de lichtsnelheid uitdijde) bestaan al 34 jaar naast elkaar, en zijn dus niet in tegenspraak met elkaar.

Cryofiel
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+1 voor je creatieve uitleg....
Dat was inderdaad zo, tijdens de eerste 0,00000000000000000000000001 seconde.
Echter, er word eigenlijk geen enkele natuurwet gebroken, omdat er toen nog helemaal geen natuurwetten waren!
In feite ging het ook niet sneller als het licht, want om sneller als het licht te gaan moet je een bepaalde afstand afleggen binnen een bepaald tijdsbestek, maar op dat moment bestond er nog niet eens een afstand!