Een jas in bont of schapenvel... warmt ze beter met de haren naar binnen of naar buiten?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4K

Het beste antwoord

Wanneer je de huid naar buiten draagt, creëer je een isolatielaag van haren met daaromheen een laagje huid dat de binnenlaag afschermt van koude lucht/wind. Je lichaam warmt de lucht tussen de haren op en daardoor heb je een heerlijk warme jas. Zou je de jas andersom dragen, dan zou je eigen lichaamswarmte meer moeite hebben om door de huid van de jas heen te dringen en de isolatielaag van haren op te warmen. Bovendien zou de warme lucht tussen de haren dan veel makkelijker weer ontsnappen omdat aan de buitenkant geen beschermende laag meer zit.

Met andere woorden, de haren aan de binnenkant dragen is warmer. In een gewone gevoerde winterjas zit ook de voering aan de binnenkant en is de buitenste laag van de jas vaak de dikke/stevige/waterafstotende of zelfs winddichte laag.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Uiteraard met de vacht(het bont) naar buiten, want zo droeg de oorspronkelijke eigenaar het immers ook.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De oorspronkelijk eigenaar droeg een lévende huid, die de lichaams-warmte dus juit moest verhinderen naar buiten te gaan.(dus tégen te houden / te ISOLÉREN.
Als JAS moet deze isolátie-functie juist de búitenlucht verhinderen naar binnen te dringen, dus zou de "isolatie- kant" beter naar búiten gericht kunnen worden.
Maar heláás : wèlke jas wordt "binnenste-buiten" gemaakt !
Traditionele anoraks (jassen) zijn gemaakt van zeehondenbont.
De haren zijn naar binnen gericht. Dat is namelijk warmer. De anorak is helemaal gesloten. Hij moet over het hoofd worden aangetrokken. De jas is lekker wijd, zodat je bij erge kou de armen naar binnen kunt trekken. De randen zijn meestal sierlijk afgezet met ijsberen- of hondenbont en de naden met wit zeehondenleer.