Hoe maak je vuur op ouderwetse manier?

Ik heb een weddenschap met mijn mentor: Als ik vuur kan maken zonder nieuwerwetse spullen krijg ik €50 dus mijn vraag is hoe maak ik vuur op ouderwetse manier?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (7)

Vuur maken met behulp van houtwrijving
Het basisprincipe van de methode is dat door verschillende stukken hout langs elkaar te wrijven hout‘poeder’ ontstaat. Bij dit proces komt zoveel hitte vrij,
dat het poeder begint te smeulen. Als er voldoende geblazen wordt, gaat de massa gloeien. Deze massa doet vervolgens de tondel gloeien die eronder ligt. Tondel is een licht ontvlambare stof, speciaal bedoeld om vuur te maken.
In alle gevallen wordt er gebruik gemaakt van een zogenaamde haardblok en een tweede stuk hout. Hoe dit tweede stuk hout gebruikt wordt verschilt per methode, daarvan zijn er grofweg drie; zagen, ploegen en boren.

Toegevoegd na 2 minuten:
op de onderstaande link staan de 3 methodes verder uitgelegd
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jammer dat je geen nieuwerwetse spullen mag gebruiken, anders was het een fluitje van een cent:
http://www.youtube.com/watch?v=Iha9vQvnWMU
Maar zo gaat het je ook lukken:
http://www.youtube.com/watch?v=QpK0N0XFCrk
AWM
14 jaar geleden
Zoek maar wat vuurstenen ofzo :/

Toegevoegd na 27 seconden:
zo deden ze het in de oertijd ook =)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Masai's leven nog op traditionele manier. Ook een vuurtje om eten op te koken maken ze nog op een ouderwetse manier. Door met een stokje op een ander soort hout te draaien ontstaat er wrijving en een vonje hierop leggen ze droog gras en blazen ze voorzichtig tot dat er vuur ontstaat...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook lucifers zijn al heel erg ouderwets,denk maar aan:"het meisjes met de eier,oh nee,zwavelstokjes" dus die weddenschap heb je al gewonnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als de zon schijnt neem je wat droog gras en een stukje glas. Met het glas richt je de lichtstraal op het droge gras, even wachten en het begint te branden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat dacht je hiervan:
http://www.videopedia.nl/index.php?do=v&id=103

Of hiervan:

http://hoemoetdatdan.nl/node/347