Kun je zebra's ook tam maken zodat je er op kan rijden?

Ze lijken op paarden en ezels en daar kun je wel op rijden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
3.8K

Antwoorden (3)

Heel moeilijk.

De paarden die we vandaag de dag gebruiken zijn het resultaat van eeuwen en eeuwen fokken, en vaak werd temperament daar ook bij meegenomen. Met te schrikachtige paarden werd niet gefokt, daardoor werden ze steeds wat rustiger, en schieten ze niet bij alles meteen weg. Bij zebra’s is zo’n selectie niet gedaan, en je kunt zelfs zeggen dat het tegenovergestelde misschien wel waar is. Misschien hadden schichtige zebra’s meer overlevingskansen in het wild, waardoor nieuwe generaties zebra’s nog schichtiger werden.
Ik heb op het internet wel wat verhalen gezien van mensen die het wel voor mekaar kregen om op een zebra te rijden, dus het schijnt wel te kunnen.
Het kost echter wat meer tijd om te trainen, en ze zijn nog steeds wat meer geneigd om weg te rennen bij iets engs.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja ,dat kan !
Een bereider Zei wel dat zebra's zo moeilijk af te richten zijn omdat ze vrij drom zijn en snel panikeren.

http://www.hln.be/hln/nl/959/Bizar/article/detail/876029/2009/06/04/Brit-rijdt-naar-pub-op-zebra-om-niet-te-moeten-blazen.dhtml
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben benieuwd hoe ze smaakten. De bereider zal wel tijdens het bereiden af en toe geproefd hebben.
het kán wel....maar:

beiden zijn vluchtdieren, maar een zebra heeft meer vijanden dan een paard, en zal veel sneller op de vlucht slaan (op hol slaan).

zebra's zijn ook kuddedieren, en voelen zich erg onveilig zonder soortgenoten, ook dit maakt ze schrikkeriger.

binnen de een zebrakudde is er meer agressie dan binnen een kudde van welk paardachtige dan ook.

een zebra heeft 2 specialisaties die zadelmak maken lastig maken. vluchten en verdedigen.

verdedigen kunnen ze prima, omdat ze dit nodig hebben om te kunnen overleven
dit is ook het geval bij elke situatie die tegen de natuur van de zebra indruist als ze niet kunnen vluchten.

bovendien zijn ze niet geselecteerd en gefokt op karakter, wat bij paarden wel het geval is. een zebra is niet afhankelijk van een mens en trekt zijn eigen plan daar waar mogelijk (of waar het mogelijk te maken is)

een 'niet zebra' zal beslist niet snel als een leider worden gezien. (dit wordt je door te knokken in de zebra wereld)

daarbij kan een zebra wel een mens dragen, maar is er totaal niet op gebouwd om op te rijden. (houdt dit ook niet lang vol)

buiten dat een (hand)tamme zebra is nog niet te berijden is het zadelmak maken van een zebra een lange intensieve geschiedenis.
je moet wat kunnen incasseren en niet snel terugschrikken.

mocht het toch lukken blijft een zelfstandig en schuw dier dat zijn eigen plan trekt en niet te te vriendelijk laat merken dat ie het ergens niet mee eens is/het nut ergens van inzien.

dressuur, springen en andere takken van de paardensport kan je niet doen met een zebra. enkel hele korte ritjes kan je maken.

kortom, ze doen het beter in de natuur, de dierentuin en als oversteekplaats ;-)

Toegevoegd na 8 minuten:
zelfs de zorse (zebra/paard of pony hybride) en de zonkey -(zebra/ezel hybride) zijn erg lastig om zadelmak te maken.

http://www.dutofa.com/10822/wat-is-een-zorse
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je .... mick? :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mick jager?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oops herstel (euca keek even snel in je profiel) micky jager? ;-)