Dit is afhankelijk van de grootte van de turbines. De kleine variant levert 129 mw (mega watt), de tweede 130 mw en de hoge die met subsidie wordt geplaatst 150 mw.
Toevallig staat dit in onze papieren omdat Eneco ze voor onze kust wil plaatsen en we erop tegen zijn dat ze zo dichtbij komen. Mijn man ageert hiertegen in de gemeenteraad als raadslid. Eneco wil natuurlijk subsidie en plaatst die hoge krengen en door ze dichter bij de kust te plaatsen sparen ze kosten. Wij denken aan de horizonvervuiling, want wie wil voor een mooie zonsondergang die dingen ervoor zien staan?
We moeten toestaan dat ze er komen, maar we zullen wel proberen ze zo ver mogelijk in zee geplaatst te krijgen.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zou eigenlijk schadevergoeding moeten eisen, wegens waardedaling van je huis. En de Eneco zou geen subsidie moeten krijgen. Laat ze het zelf maar betalen. Btw: Megawatt is met een hoofdletter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dan maar liever kernenergie omdat jullie geen horizonvervuiling willen.
Reddie
12 jaar geleden
Gezien het antwoord van viridiflavus gaan je getallen niet over een enkele windmolen, maar over een park van zon 100 stuks.
Het tweede deel van je antwoord is natuurlijk heel persoonlijk (persoonlijk zou ik zon uitzicht ook niet willen), maar soms gaat het algemeen belang voor.
In de bron staat een tabelletje met wat kleinere windmolens en eigenlijk alle relevante info. Ongeveer 200 Watt per vierkante meter oppervlak waar de wieken door bewegen bij een windsnelheid van 12 m/s. Een grote professionele turbine zal het wat beter doen en vangt ook meer wind door de grote hoogte. Het vermogen hangt af van de derde macht van de windsnelheid, dus een windturbine op 100 meter hoogte is veel effectiever dan een kleine windmolen voor de huishouding.