Ja natuurlijk. Je kunt ze ook kopen in een potje bij de bloemist.

Toegevoegd na 6 minuten:
Bij nader inzien toch best een goede vraag. De bij de bloemist verkochte klavervier blijkt een zuring (Oxalis) te zijn, wat geen familie is van de klaver (Trifolium)

Toch bestaat de vierbladige klaver wel, het is een mutatie en komt maar weinig voor (0,1 %). Je hebt dus echt geluk als je er een vindt.

Toegevoegd na 8 minuten:
Klaver bestaat standaard uit drie deelblaadjes en bij uitzondering dus 4. Ook een leuk weetje:

quote: "Nog veel zeldzamer zijn klaverbladen met meer of minder blaadjes. De Zwitserse klaverbladverzamelaar Ramon Mayer bezat er 1027, waarvan 1 eenbladige, 5 tweebladige, 869 vierbladige, 147 vijfbladige, 4 zesbladige exemplaren en 1 zevenbladig exemplaar. Het wereldrecord staat op 18 blaadjes."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor. Het is gewoon een speling van de natuur.
De meeste kavers hebben drie blaadjes, maar zo af en toe zie je er eentje met vier. Net als sommige mensen met 11 vingers geboren worden ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een klavertjevier (ook wel klavertje vier of klavervier) is een zeldzame mutatie van een klaver die uit vier deelblaadjes bestaat. Het vinden of het krijgen van een klavertjevier wordt sinds de middeleeuwen beschouwd als een geluksbrenger.

Niet enkel de zeldzaamheid, maar ook de vorm die doet denken aan een kruis zorgt ervoor dat het klavertjevier als een geluksbrenger beschouwd wordt. Volgens de legende stelt elk deelblad iets voor: het eerste de hoop, het tweede vertrouwen, het derde liefde en het vierde vanzelfsprekend geluk.

Volgens het Guinness Book of Records is 18 het hoogste aantal deelblaadjes gevonden op 1 klaver.

Afhankelijk van onder andere de bodemsamenstelling en de vervuiling van de ondergrond wordt het voorkomen geschat tussen 0,01% en 0,1%.

In de handel wordt een klaverzuringsoort, Oxalis deppei, als klavertjevier verkocht. Klaverzuring lijkt op klaver maar is er botanisch gezien geen familie van.

Ja, het hoogst gescoorde aantal blaadjes is zelfs 18:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, klavertjes vier bestaan.

Het zijn min of meer zeldzame mutaties, normaal is het klavertje driebladig.

Ik heb er hier thuis eentje, gedroogd, die had ik in de tuin gevonden. Eerder vond er één in Frankrijk. Lucky basterd me!
14 jaar geleden
Jazeker. Ik heb er hier potje met daarin een klavertje vier, gekregen van de dealer bij de aanschaf van een nieuwe auto!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is waarschijnlijk zuring ;o)
ja! Als ik m'n moeder mag geloven wel. Zij vond er ooit eentje en wenste een lieve man te mogen trouwen... En dat is gebeurd :).