Hoe ontstaat een zout (scheikunde)?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.8K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
eigenlijk ontstaat een zout niet: het is er. afgeleiden ervan zijn creëerbaar, in mijnogen is zout er altijd, in de puurste vorm.

Antwoorden (2)

Als je een zuur (in oplossing) bij een base (in oplossing) doet, ontstaat er H2O plus een zout.
10 jaar geleden
Je kunt de vraag op 3 manieren beantwoorden:

1. Zouten zijn voor het eerst ontstaan bij het samenkomen van materie in het heelal bij het ontstaan van planeten. Er zijn 2 verschillende soorten atomen: metaal-atomen die gemakkelijk een elektron afstaan en niet-metaal-atomen, die graag elektronen opnemen. Als deze bij elkaar komen, dragen de metaal-atomen elektronen over aan de niet-metaal-atomen en ontstaan dus metaal-ionen en niet-metaal-ionen, die elkaar elektrisch aantrekken en zo zouten vormen.
Voorbeeld: Na(g) + Cl(g) --> Na+ Cl-(s) (bewust niet Cl2, omdat het gaat over atomen)

2. Een nieuw zout kun je maken door oplossingen van 2 zouten samen te voegen. Sommige( veel) combinaties van ionen zijn onoplosbaar, omdat de ionen elkaar zo sterk aantrekken; als zo'n combinatie kan ontstaan, vormt zich een nieuw, slecht oplosbaar, zout.
Voorbeeld: natriumcarbonaatopl. en kopersulfaatopl.
CO3 2-(aq) + Cu 2+(aq) --> CuCO3(s)

3. Als je in een laboratorium een nieuw zout wilt maken, kun je een metaal in contact brengen met een niet-metaal. Vaak vindt direct reactie plaats, soms moet je helpen door verhitten:
Voorbeeld: koper en chloor
Cu(s) + Cl2(g) --> Cu2+(Cl-)2(s)