Wat is het nut van schemeren?

In de jaren 60 gingen mijn ouders altijd tegen het vallen van de avond uitrusten op de bank of stoel, en zeiden dan "zo even lekker schemeren" tegen elkaar, wat is hier leuk aan of welk doel heeft dit.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Als mensen de hele dag hebben gewerkt en de dagtaak zit erop, dan is het zinvol om rustig op de dag terug te zien en je tevreden te voelen. Dat gebeurde natuurlijk tegen het eind van de dag. Op boerderijen was het werk gedaan tegen de tijd dat de schemer inviel. Dan zat men in de zomer en vaak al in het voorjaar op een bankje voor de boerderij en genoot van de rust. Dat is schemeren.

(Omdat mensen tegenwoordig vaak niet meer de tijd nemen voor reflectie, zal men een burnout kunnen krijgen. Het voorthollen van de ene naar de andere bezigheid, of dat werk of zogenaamde ontspanning is, is funest voor je geestelijke en lichamelijke gezondheid.)
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+1 & -1. Goede uitleg, al moet ik DrClavan gelijk geven over de burnout.
Ivana
10 jaar geleden
Een burnout is iets anders dan een depressie. Verwar ze niet. Een burnout krijg je als je jezelf 'opbrandt' en dat gebeurt als je niet genoeg tijd neemt om jezelf te herscheppen.

Andere antwoorden (2)

Tegen het vallen van de avond was er niet meer genoeg licht om te lezen of te handwerken. Maar met elekticiteit gebruiken (dus b.v. al vroeg het licht aandoen) was men ook zuinig. Het handigste was dan om een "dutje" te doen. Na het avondeten lukt dat prima.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het gebruik van het woord schemeren doet vermoeden dat ze genoten van het natuurverschijnsel: het invallen van de schemering. Ik neem aan dat zij het als een rustpunt in de dag ervoeren. Waarschijnlijk toen nog niet verstoord door TV of laptop. Tegenwoordig zouden we dit 'behoorlijk Zen' noemen?