Er is niets dat daarop wijst, bij gebrek aan denkvermogen.
Dit soort uitspraken hebben tot heftige discussies geleid op deze website, dat realiseer ik mij. Er blijven mensen die allerlei menselijke zaken projecteren op hun geliefde huisdieren.
AWM
14 jaar geleden
Ik zou het niet weten. Ik zou ook niet weten of daar ooit onderzoek naar is gedaan.
Wat ik wel weet is dat wanneer ik op het aanrecht vlees aan het snijden ben, en mijn hond achter mij in zijn mand ligt, hij mij verlekkerd zit aan te kijken. Met een zaligmakende uitstraling. Dus misschien zit hij wel te fantaseren over die biefstuk op het aanrecht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Precies. Wie zal het zeggen? Ik denk niet dat je als een dier honger heeft dat je dat 'fantaseren over eten' kunt noemen, maar heel veel mensen willen dat graag zo zien...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk eerder, dat alle 75.000 reukcellen in z'n neus hem zeggen : 'lekkere hapjes'....
Ja onze kinderen hadden een hond(een reu) die fantaseerde dat mijn been een teefje was!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En je andere been? +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Was maar 1 hond.
Zeker wel, al die fantasie die mijn kat heeft! Soms denkt ie dat ie een tijger is, of fantaseert ie over wilde avonturen in de kelderkast. Prachtig om te zien hoe hij een veldtocht maakt over de kasten, de bank, onder de tafel en hup de trap op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
fantasie is het vermogen dingen te verzinnen, verbeeldingskracht te hebben.
de meeste dieren leven in het hier en nu, en acht ik daar niet toe in staat.
naar mochten mensapen, dolfijnen, papegaaien daartoe in staat blijken te zijn, dan zal ik niet raar staan te kijken.
14 jaar geleden
je kunt het ze niet vragen he ?
wel weet ik dat dieren met name honden zeer levendig kunnen dromen, dit kun je soms merken als ze liggen te slapen en allerlei geluiden en bewegingen maken waar uit dit blijkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van een kat weet ik het eigenlijk zeker, die kan fantaseren dat hij achter een prooi aan zit en gaat de hele kamer door achter een denkbeeldige prooi, met grote sprongen, maar op sluipend over de grond.
Van honden zie ik nooit zoiets.
Misschien sommige parkieten, die met een spiegeltje aan het spelen zijn, die kunnen ook heel vreemd doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar zullen we nooit achter komen omdat ze het ons niet kunnen vertellen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alleen in de sprookjes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat we dieren erg onderschatten op allerlij gebied.
Als je nagaat dat dieren en planten het zonder ons wel kunnen redden, maar wij niet zonder hun, want dan hebben we niks meer te eten.
Planten en dieren offeren zichzelf op aan ons.
Hoe weet je trouwens dat ze niet kunnen denken, omdat ze niet kunnen praten ? ze hebben gewoon een andere taal, die wij niet verstaan.
Leer anders maar eens telepathie met dieren, dan kom je er achter.
En dromen doen ze ook.
En ze doen bijna niks anders dan fantaseren.

Toegevoegd na 16 minuten:
Dieren kunnen ook verbaast kijken, dan zeggen ze/denken in princiepe, wat is hier aan de hand.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Fantasie is denken, dieren kunnen niet denken, dus dieren kunnen niet fantaseren of filosoferen...

Waarom worden er zo veel eigenschappen die menselijk zijn aan dieren toegeschreven?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Waarom herhaal je mijn antwoord zo ongeveer letterlijk?
Toch niet voor dat puntje dat je voor een antwoord krijgt, mag ik hopen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dieren kunnen niet denken wat een onzin -1
Dat denk ik niet.Fantasie vereist creatief omgaan met associaties iets waar veel mensen het al moeilijk mee hebben.Misschien komt die kreeft die een dop van een colaflesje draait dicht in de buurt.

Toegevoegd na 16 minuten:
Inktvis dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het hebben van fantasie is moeilijk te meten.
Sommig gedrag van dieren kan daarop wijzen (zie de antwoorden van anderen hier boven), maar dit kan ook een zich overgeven aan eigen lusten en eigen spel zijn.

Fantasie heeft te maken met het kunnen voorstellen van een andere situatie.

Inlevingsvermogen is de meest basale vorm van het kunnen voorstellen een andere situatie. Dit kan experimenteel worden aangetoond.

De test is dat een balletje in doosje 1 verstopt wordt in de aanwezigheid van persoon A. Als persoon A weg is, wordt het balletje in doosje 2 gelegd. Als persoon A terug is wordt aan het kind gevraagd waar persoon A het balletje gaat zoeken. Wie doosje 1 zegt heeft inlevingsvermogen, wie doosje 2 zegt heeft alleen feitenkennis.

Mensen ontwikkelen hun inlevingsvermogen op 2-3 jarige leeftijd. Rond die tijd gaan peuters ook fantaseren en dromen.

Omdat dieren geen inlevingsvermogen hebben, verwacht ik niet dat dieren kunnen fantaseren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onze kleine hond (soort groot uitgevallen cavia) denkt absoluut dat hij een soort leeuw is, wij noemen dit altijd zijn grootheids waanzin:) Hij gaat echt niet aan de kant voor een hond die 10 keer zo groot is
Maar of dit fantaseren is? Nee ik denk het niet.