Waarom draaid de aarde om zijn as?

Waarom draaid de aarde om zijn as en in het zonnestelsel?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo een dt-fout!!!

Het beste antwoord

De rotatiesnelheid van de aarde heeft verschillende oorzaken.(zon, maan, vloeibare kern en enorme meteoorinslag miljarden jaren geleden)
Zij wordt echter niet afgeremd omdat de aarde met atmosfeer in het luchtledige draait.
De rotatiesnelheid zal dus zeer lang blijven bestaan en nauwelijks veranderen, mogen we hopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Om de jaargetijden, dag en nacht en de warmte te reguleren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat de aarde is samengeklonterd in een draaiende schijf van materie, en de wet van behoud van impulsmoment zegt dat de aarde dan zelf ook dient te draaien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Precies! +1. Tijdens het samenklonteren is ie wel sneller gaan draaien, zoals een ijsdanser die tijdens een pirouette zijn armen intrekt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1, Maar dit is niet het hele verhaal:
Venus bijvoorbeeld draait de de verkeerde kant op (retrograad) wat in tegenspraak is met het behoud van impulsmoment.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt, maar daar kunnen weer verschillende oorzaken voor zijn, zoals impactmomenten bijvoorbeeld. Niks spectaculairs, in elk geval. Maar goed, de vraag ging over onze eigen ruimtekiezel, dus heb ik het daar maar bij gelaten.
In de ruimte zweeft de aarde. Om de aarde heen zweven allemaal sterren. De aarde draait om zijn eigen as. Hierdoor krijgen we overdag licht en is het 's nachts donker. Het is niet overal op dezelfde tijd licht. Als het bij ons licht is, dan is het aan de andere kant van de aarde donker. De zon kan namelijk niet de hele aarde op hetzelfde moment beschijnen met licht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De vermoedelijke oorsprong van de rotatie van de aarde kun je lezen op http://en.wikipedia.org/wiki/Earth%27s_rotation onder het kopje 'Origin of rotation'.