Ja zoals je ook natte warmte en droge warmte hebt.
Wel moet je weten dat hoe kouder het is hoe droger de lucht is en hoe warmer hoe meer water de lucht kan bevatten.
Bv bij warme droge lucht kan je temperaturen verdragen van 100 graden en meer.
Zie maar wat er gebeurd als je in een sauna zit van 100graden. Is wel warm maar je zal niet verbranden. Daar en tegen als je water op de gloeiende stenen gooit dan zal het plotseling zeer heet worden en kan je zelf verbranden.
Bij koude is dat juist het zelfde, Hoe vochtiger het is hoe sneller dat het kouder zal aanvoelen.
Robby BB
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, het verschil zit hem in de luchtvochtigheid. Als het er ook nog bij waait dan spreken we bij natte kou van "waterkoud" weer. Bij droge lucht spreken we van "schrale kou".

In de winter of het vroege voorjaar kan "waterkoud" of kil zijn. De lucht wordt dan aangevoerd over het besneeuwde vasteland van Europa en ijsvlaktes en is daarom vochtig.

Maar ook schrale lucht kan heel koud aanvoelen. De verdamping is dan heel groot, waardoor warmte aan ons lichaam wordt onttrokken. Vooral als het ook waait verdwijnt de lichaamswarmte snel en voelt het dus koud aan.