Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat zijn de reactievergelijkingen als ik zwaveldioxide wil aantonen?

Als je zwaveldioxide wilt aantonen gebruik je of broom- of joodwater. Wat zijn de reactievergelijkingen bij beide van deze proeven?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
10.7K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

SO(2) + Br(2) ===> iets
SO(2) + I(2) ===> iets
Je moet , als je een binas hebt, de tabel opzoeken waarin de oplosbaarheid van stoffen staat aangegeven zo kan je kijken wat er oplost en wat er achterblijft, ik geloof dat je Jood moet gebruiken alleen dat weet ik niet 100% zeker
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Jood- en broomwater is water waar I2 of Br2 in opgelost is. De reacties van zwaveldioxide met broomwater en joodwater gaan allebei op dezelfde manier. Het is een redoxreactie. Jood/broom is de oxidator en zwaveldioxide + water gedraagt zich als reductor.

Halfreactie voor jood of broom:
I2+ 2e --> 2I-(aq)
Br2+ 2e --> BrI-(aq)

Halfreactie voor zwaveldioxide opgelost in (jood/broom)water:
SO2+ 2 H2O --> SO42-+ 4 H++ 2e
----------------------------------------------------------------------------------------
Samen wordt dit:

(Jood) I2+ SO2+ 2 H2O --> 2I-(aq) + SO42-+ 4 H+
(Broom) Br2+ SO2+ 2 H2O --> 2Br-(aq) + SO42-+ 4 H+

Toegevoegd na 2 minuten:
Je kan zwaveldioxide op deze manier aantonen, doordat je bij deze reactie een kleuromslag gaat waarnemen. Jood en broom zijn in I2/Br2 vorm allebei gekleurd. Hun negatieve ionen I- en Br- zijn kleurloos.

Wanneer deze oplossingen in contact komen met zwaveldioxide, neem je dus ontkleuring waar.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding