Is er ooit wetenschappelijk bewijs gevonden voor het bestaan van een zesde zintuig bij mens of dier?

En zo ja, welk bewijs is dit dan?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Jazeker, er is keihard bewijs voor een zesde zintuig bij een aantal dieren.

Zo hebben vissen een elektrisch zintuig, waarmee ze elektrische velden kunnen waarnemen. Sommige vissen gebruiken dat om zich te oriënteren in ondoorzichtig of donker water: die vissen hebben een zijstreep waarmee ze de "reflectie" van hun eigen elektrische velden tegen bijvoorbeeld een rotswand kunnen voelen. Zo zorgen ze ervoor dat ze vlak langs zo'n rotswand kunnen zwemmen zonder ertegen te botsen.

Andere vissen, zoals bepaalde haaien, gebruiken een vergelijkbaar elektrisch zintuig om de elektrische activiteit te voelen die ontstaat in de spieren van hun prooi. Er zijn ook vissen die op die manier prooidieren opsporen die onzichtbaar zijn doordat ze zich op de zeebodem onder een laag zand hebben verstopt.

Ook veel vogels hebben een zesde zintuig. Zij nemen het magnetische veld van de aarde waar. Op die manier kunnen ze de weg vinden van hun zomerleefgebied naar hun overwinteringsgebied en terug.

Dan zijn er nog de zintuigen waarvan het een kwestie van definitie is of het een uitermate gespecialiseerde vorm van de bekende zintuigen is, of dat die specialisatie zo ver gaat dat we van een apart (zesde) zintuig moeten spreken. Een voorbeeld hiervan is de echolokatie die zowel bij vleermuizen als bij dolfijnen voorkomt. Het is maar net hoe je dat vermogen wilt zien: is het een gespecialiseerde vorm van geluiden maken en de echo's horen? Of is het een apart echolokatie-zintuig? Dat is maar hoe je het bekijkt.

Hoe dan ook, het antwoord op je vraag is duidelijk: Ja.

Cryofiel
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er zijn zelfs blinde mensen die gebruik maken van echo-locatie :)

Andere antwoorden (2)

Nee, er is nooit een bewijs gevonden voor het zesde zintuig. Er is zelfs goed nieuws voor iemand die het bewijs kan leveren.
Indien iemand het bewijs alsnog zou vinden, kan je hiermee 10 000,- € winnen. Je moet je bewijs dan wel aantonen bij Skepp.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit gaat dan echt over paranormale zintuigen.
Volgende zaken zijn ook een zintuig:
- Warmte waarnemen, dat is toch nog iets anders dan tastzin.
- Gevoelens van iemand inschatten/overnemen, bvb door gelaatsuitdrukkingen, lichaamstaal of intonaties te ontcijferen.