Gaat de evolutie nog verder of zijn we nu aan het eind?

De evolutie is een zeer langdurig proces, maar komt er ook een eind aan,want ieder proces is onderweg naar een eindbestemming.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
3.9K

Het beste antwoord

Hoi ed heb je het nu over evolutie van de mens of van de dieren. Over alle twee heb ik wel wat te zeggen.
De evolutie zal altijd blijven door gaan in hoe ver gevorderd stadium we ook mogen zijn.

Evolutie bij dieren. Evolutie bij dieren is zeker nog niet afgelopen. Dit komt omdat je altijd beter kunt aanpassen aan je omgeving. Aller eerst veranderd ons klimaat. Dit houd in dat dieren zich wel moeten aanpassen. De dieren die het beste zij aangepast aan de klimaat verandering hebben het meeste kans om te overleven en zal zich dus ook langzaam die richting naar toe evolueren (al ben ik bang dat de klimaat verandering harder gaat dan de evolutie). Verder blijft het fenomeen wat ze in het engels codependant evolution (sorry weet de Nederlandse term niet) noemen. Dit kan ik het beste laten zien aan de hand van een een voorbeeld. Stel je hebt in een ecosysteem alleen duiven en adelaars. De duiven worden gejaagd door de adelaars, duiven die sneller kunnen vliegen hebben meer kans om te overleven het gevolg is dat ze evolueren. Echter de adelaars moeten ook evolueren want de adelaars die beter zijn in het vangen van duiven hebben meer kans om te overleven. Zo krijg je een soort wisselwerking tussen duiven die steeds beter kunnen vluchten en adelaars die steeds beter kunnen ontsnappen. Het laatste punt dat ik wil maken in de categorie dieren is geologische argument. De meeste diersoorten zijn ontstaan door geologische verandering. Twee diersoorten werden van elkaar gescheiden door een geologisch fenomeen het zei dat land af brak het zei dat een rivier hen scheidde. Dit zorgt dat ze in andere gebieden leven waar andere eigenschappen een betere kans geven. Deze geologische veranderingen gaan door. Al zijn deze wel erg traag van aard.

Voor mensen blijft het ook nog steeds het feit bestaan dat ze door blijven evolueren. Het mag dan wel zijn dat door medische en sociale ontwikkelingen de kans dat een mens vroegtijdig sterft stukken kleiner is. Het komt nog steeds voor. We hebben nog steeds kleine mutaties en die geven ons wel een bepaald evolutionair voordeel. Het geeft ons misschien wel een hele kleine verhoogde overlevingskans dit betekend alleen dat de evolutie een stuk trager gaat. Maar niet dat het is opgehouden. Ik denk wel dat de dingen die ons evolutionair voordeel geven anders waren dan in de oertijd. Sterkere spieren, sneller lopen en dat soort dingen geven ons geen evolutionair voordeel meer. Wij worden over het algemeen niet meer nagezeten door wilde dieren waar we ons tegen moeten beschermen. Ik denk meer dat bij de evolutie van de mens je moet denken aan resistentie van ziektes en misschien zelfs het aanleren van sociale eigenschappen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
O ja bijna vergeten. Over dat het op weg is naar de eindbestemming:
Dit kan je denk ik niet van evolutie zeggen. Immers als je beweert dat evolutie ergens naar toe gaat dan geef je aan dat er iets is dat evolutie stuurt/doel geeft. Dit is nou net het punt van evolutie het geeft een verklaring van het leven zonder een hogere macht. Evolutie is juist een proces zonder stuurman. Ik zie daarom evolutie meer als een wetmatigheid. Evolutie werkt wel langzaam naar een optimum toe het punt is dat telkens de leefomgeving veranderd zoals ik boven heb laten zien veranderen de andere dieren in het leefsysteem, het klimaat veranderd, er zijn nog altijd geologische verandering. Kortom het optimum veranderd de hele tijd.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Anne , hoe kan het toch zijn dat er nog steeds mensen zijn die de evolutie nog steeds niet begrijpen en nog erger , er niets van geloven? Evolutie is een proces zonder stuurman, vind ik een hele sterke!!! Maar daar zullen velen het wel niet mee eens zijn. Bedankt voor je inzet. groeten.

Andere antwoorden (13)

Bij de mens niet meer. Evolutie wordt gedreven door het overleven van het soort die zich het beste kan aanpassen aan veranderende omstandigheden. Omdat de mens zijn leefomgeving volledig onder controle heeft gekregen is er geen prikkel meer voor evolutionaire verandering.

Dat gezegd hebbende, denk ik niet dat evolutie voor overige soorten of evolutie in het algemeen tot een einde kan komen. Dat impliceert dat er een soort evenwicht toestand is in de evolutie. Dat alle soorten ernaar neigen. In dat geval zou de evolutie ooit kunnen stoppen. Maar omdat evolutie op willekeurige mutaties in DNA berust, denk ik niet dat er zo'n evenwicht situatie bestaat.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hoho, de mens denkt dat deze alles onder controle heeft. Dat is een grote misvatting. Het is de laatste 12000 jaar redelijk stabiel geweest, maar dit is een fractie van een seconde op de schaal waarop de evolutie actief is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
True, maar naar mate de technologie vordert, zal er steeds betere manier komen om de natuur te beteugelen. Ik denk dat het tijdperk van natuurlijk prikkels voor de mens om te evolueren voorbij zijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
We kunnen nog steeds eigenschappen evolueren die ons meer kans geven op overleven. Dit houd misschien in dat de evolutie trager is. Maar een goede eigenschap geeft nog steeds net iets meer kans op overleving! Stel je voor dat je een eigenschap evolueert die je resistent maakt voor een bepaalde dodelijke bacterie. De meeste mensen zullen die bacterie nooit krijgen ook zal door medische ontwikkeling men veel mensen in leven kunnen houden. Toch geeft het een voordeel waardoor sommige mensen niet vroegtijdig zullen sterven en dus hebben ze wel degelijk meer kans op nageslacht.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk dat we op het punt staan om een tijdperk binnen te treden waarin mensen ongewenste genen gewoon weg kunnen laten halen. Misschien wordt dit wel de nieuwe evolutie. Het gebeurt nu al met embryoselectie. Nu lijkt het wel of ik mezelf tegenspreek, maar deze nieuwe evolutie zal de oude evolutie in het stof achterlaten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Evolutie wordt natuurlijk niet alleen gedreven door overlevingskansen, maar net zo goed door bijvoorbeeld voortplantingskansen. Maar zelfs op het gebied van overleven valt nog van alles te ontwikkelen, en wij hebben de leefomgeving helemaal niet onder controle. Wij worden nog allemaal op zijn tijd ziek door virussen bijvoorbeeld. Klopt weinig van je verhaal dus. ;)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ruud ik denk dat we de natuur totaal niet meer onder controlle hebben, kijk wat er met de virussen gebeurt, we zijn nog niet eens in staat griep en verkoudheid te voorkomen. De virussen muteren sneller dan de mens kan ingrijpen. We komen steeds verder achterop. Het is al geen eens een kwestie waar gaan we straks aan dood , maar eerder wanneer? De natuur is bezig met een poging het verstoorde natuurlijke evenwicht weer te herstellen, ten koste van de mens.
Ik denk dat er pas een eind komt aan de evolutie als het hele universum in elkaar klapt. Tot die tijd zal alles gewoon door blijven evolueren, komen er dus steeds beter aangepaste diersoorten, diersoorten met verbeterde eigenschappen, zullen er soorten uitsterven... en de mens? Ook wij zullen langzaam, heel, heel, heel langzaam veranderen, maar desalniettemin veranderen. Wie weet hoe wij er over een miljoen jaar uitzien?
Ik denk overigens niet dat ieder proces een eindbestemming heeft. Het is bijvoorbeeld verkeerd om te veronderstellen dat bijvoorbeeld de geschiedenis zich langzaam naar een eindpunt beweegt. Dat doet teveel af aan de gecompliceerdheid van het proces.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Evolutie zal altijd door blijven gaan, dit is een onderdeel van de chaos-theorie. Iedere verandering zal meerdere veranderingen teweeg brengen, waardoor er nooit een evenwicht zal zijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Inderdaad, de veranderingen om weer in evenwicht te komen, zullen uiteindelijk weer voor nieuwe verstoringen opleveren.
De wegen van de heer zijn ondoorgrondelijk
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Tingtong, je heb met dit antwoord 7 negatieve duimpjes gekregen wat wel heel bijzonder is maar je ook aan het denken zal zetten, hoop ik?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
OF: Men zou moeten beseffen hoever de wereld is afgedwaald van het goede spoor.
De evolutie zal altijd doorgaan tot het laatste levende wezen want we zullen ons altijd blijven voortplanten en voortplanting betekent vermenging van genen, dus evolutie. Zodra de voortplanting bij een organisme stopt sterft hij uit.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je gebruikt het woordje proces niet verkeerd maar ik denk dat de definitie anders is dan je bij het schrijven van deze vraag in gedachte had. Let wel, ik heb niks nageslagen en type het hier uit m'n hoofd; Een proces is te vergelijken met een project met die verstande dat een proces geen vastgesteld eind heeft.

Maw: Een project is een proces met een vastgestelde eindpunt.

Naar mijn inziens gaat het evolutie proces dus door tot het einde der tijden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Is de evolutie onderweg naar een eindpunt, was een vraag, niet mijn mening. Ik ben het dus eens als je zegt dat de evolutie doorgaat tot het einde der tijden.
Nog nooit ging de menselijke evolutie zo snel, en de genetische verschillen tussen mensen worden bovendien steeds groter.

In de laatste vijfduizend jaar gaat de genetische evolutie van mensen zo'n honderd keer sneller dan in elke andere periode uit de menselijke geschiedenis.

Mensen met eigenschappen die hen in staat stellen beter te overleven, geven die eigenschappen aan elkaar door via het DNA. Deze natuurlijke selectie zet de menselijke evolutie in gang.

Doordat er steeds meer mensen op aarde zijn, zijn er ook steeds meer mogelijkheden dat dergelijke succesvolle genetische eigenschappen naar boven komen.

Succesvolle eigenschappen verschillen per regio, want ze hebben vaak te maken met het klimaat. Deze differentiëring is in Afrika, Europa en Azië het grootst. Bovendien is er ondanks de globalisering relatief weinig genetische uitwisseling tussen deze continenten.

Dankzij de vooruitgang die de mensheid in leefomstandigheden heeft gemaakt, is er minder noodzaak voor natuurlijke selectie dan vroeger, toen de mens moest vechten om te overleven. Er zullen dus meer gedifferentieerde levensvormen onstaat in plaats van de standaard mens.

De evolutie gaat dus door, maar meer in de breedte dan in de lengte.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Mijn visie: voor echte veranderingen van soorten zijn duizenden/miljoenen jaren nodig. Die tijd was er in het verleden volop en heeft geleid tot de mens van nu. Ik verwacht dat de mens de planeet aarde nu 'snel' zal vernietigen, inclusief zichzelf. Maar niet al het leven zal sterven, er zal vast wel iets blijven leven, hoe primitief dan ook. En deze organismen zullen weer evolueren, wellicht weer tot intelligente wezens. Maar dan zij we wel weer miljoenen/miljarden jaren verder. Dan komt het volgende probleem: de zon gaat zwellen, wordt een 'rode reus' en dan gaat definitief al het leven eraan!!!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk niet dat de mens de aarde snel gaat vernietigen. We zullen noch gauw uitsterven of er Coruscant van de aarde maken. Waarom? Omdat rede gaat zegevieren en de technologie om het tijdperk van fossiele brandstoffen achter te laten begint nu volwassen te worden.
Evolutie gaat altijd door, het is een proces dat inherent is aan de wijze van celdeling en celsamensmelting (bevruchting).

Je zegt dat evolutie een eindbestemming heeft. Volgens de evolutieleer is dat niet het geval: evolutie is een blind proces zonder doel. Sommige nieuwe eigenschappen blijken voordeel te bieden en blijven, andere eigenschappen niet en verdwijnen weer.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De evolutie gaat verder. Het valt wetenschappers op dat er soms al na 10 a 30 jaar verschillen te zien zijn in soorten als de omstandigheden veranderen. Vroeger dacht men dat evolutie veel trager was. Zie link.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Evolutie vind in principe altijd plaats, iedere geboorte geeft weer een kans op een organisme dat net iets beter aangepast aan de omstandigheden op dat moment. Neem bijvoorbeeld de klimaatveranderingen, daar ligt weer een kans voor organismen die bijvoorbeeld met minder water toe kunnen of beter tegen warmte bestand zijn. De evolutie van de mens gaat daarentegen de verkeerde kant op eigenlijk, tegenwoordig wordt iedereen in leven gehouden ongeacht de erfelijke aandoening en kan iedereen zich ook maar voortplanten. Dat heeft uiteindelijk een averechts effect op de evolutie tot toe, maar aan de andere kant is het ook wel een vorm van evolutie natuurlijk..
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een van de grote paleontologen Teilhard de Chardin( jezuiet, theoloog en ontdekker van Nelly in china een voorloper van de homo sapiens), beschrijft de evolutie als een lange weg van het punt alfa naar het punt omega, waar de mensheid harmonieus te samen leeft. Zelf heb ik het gevoel dat we nog oneindig ver verwijderd zijn van deze harmonieuse wereld. Ondanks alle informatie "on line" zijn één van onze belangrijkste activiteiten : het navelstaren. We weten met zijn allen dat in afrika ingroet delen hogersnood is, we weten met zijn allen dat in china gefabriceerd wordt voor ons aan strikte minimalonen , we weten zoveel en we zwijgen ook zoveel . Dus NOG HEEL VEEL EVOLUTIE AUB
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
patrick, zolang de mens er voor zich zelf nog voordeel in ziet zal er niets veranderen. En als zwijgen geld oplevert dan staan we voorin de rij! Dus (bijna) alles heeft met geld te maken.
De evolutie van de mens zal doorgaan, hoewel de natuurlijke selectie al lang niet meer opgaat. Het natuurlijke proces zal in de nabije toekomst worden ingehaald door prenataal onderzoek en embryoselectie.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Natuurlijke selectie is al enige tijd volkomen zoek bij de mens. De kwaliteit van de mens zelf, holt nog steeds achter uit , mede door de wetenschap. Deze achterstand is waarschijnlijk niet meer te achterhalen waarook de wetenschap nog mee komt.