Wat is de meest ontspannen methode om wakker gemaakt te worden?

Ik gebruik zo nu en dan hypnose bij anderen; hierbij proberen ze alle spieren in hun lijf te ontspannen en toch mentaal bij de les te blijven. Het is heel vervelend om ruw uit die toestand wakker te worden gemaakt.

Tijdens die hypnose stel ik die persoon vragen zonder dat diegene hardop mag antwoorden, of laat ik ze dingen zien, proeven, voelen, etc. Het zou dus het beste in het plaatje passen om iemand met gesproken woord wakker te maken.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Als subject ben ik wel fan van het ouderwetse tellen, met tussen het tellen door een rustige beschrijving van het proces van steeds dichter bij het wakkerworden komen.

Dus niet: 1-2-3-wákkerworden!

Maar:

Het is nu tijd om langzaam wakker te worden. Ik tel tot 5, en als we bij 5 zijn, ben je weer helemaal wakker.

Je begint je langzaam bewust te worden van de omgeving om je heen.

Etc, etc.

Als je tijdens de hypnose wat dieper en trager praat dan normaal, kun je tijdens het tellen ook langzaam weer overstappen op de dagelijkse manier van praten.

Toegevoegd na 1 minuut:
Wat voor soort inductie gebruik je trouwens? Bij sommige vormen kun je ze omkeren om je subject langzaam wakker te maken.

Heb je bijvoorbeeld gebruik gemaakt van het beeld van een trap die je langzaam afdaalt naar de hypnotische toestand, dan kun je diezelfde trap ook gebruiken bij het wakkermaken, maar dan langzaam de treden óp lopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat Suzy omschrijft lijkt me i.d.d. ook de meest ontspannen methode. +1

Andere antwoorden (4)

rustige ontspannings muziek
die zich langzaam op bouwt naar een iets drukker geluid
met daarin om de 5 minuten een belletje
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je vertelt nog niet hoe je ze wel weer wakker maakt. Ik hoop niet dat dit een wekker is:-)

Het is heel belangrijk om die personen in hun eigen tempo weer wakker te laten worden. Die moeten ze zelf doen. Je hebt ze wel eerst in hun trans gebracht. Hierbij zijn ze nog heel bewust. Het enige wat je hoeft te doen is in diezelfde spreektoon te vertellen dat het nu tijd is geworden om weer terug te komen in het hier en nu. Vertel ze dan dat je weer hun lichaam kunnen gaan voelen in de ruimte waar ze zijn. Dus de vloer kunnen voelen. Dat hun geest weer deze ruimte mag herinneren. Zeg hun ook dat ze dit in hun eigen tempo kunnen doen. En als ze hiermee klaar zijn, kunnen ze hun ogen weer opendoen.
Daarna blijf je stil en wacht je tot iedereen weer in de ruimte zijn. Ook dan zijn ze nog in hun semie-trans-wereld. Dit kan je dan verder bezegelen, door ze een kopje kruidenthee in te schenken. En eventueel een koekje te geven. Hierdoor zullen ze meer het contact met het nu terugvinden.

Vertel ze tijdens de sessie ook dat ZIJ in CONTROLE zijn.

Reserveer ook tijd voor dit bijkomen. Reserveer ook tijd voor het nabespreken. Als iemand een ervaring wilt vertellen, moet dit helemaal ok zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met heel rustgevend muziek en een kus op het voorhoofd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Programmeer het prettig wakker worden in je sessie... Hoe simpel kan het zijn...