Intelligentie zegt iets over je vermogen op te nemen, dingen te verwerken, oplossingen te zoeken en vinden, combinaties te leggen tussen wat je al wist, en wat je nieuw erbij leert.
Creativiteit is je scheppende vermogen, iets nieuws bedenken en creëeren - en heeft dus niets met je verstandelijke vermogen te maken. Hooguit voor het aanleren van de techniek, die je voor jouw bepaalde creativiteit nodig hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Intelligente mensen zijn niet per se creatiever. De relatie tussen intelligentie en creativiteit is namelijk zeer zwak, zo blijkt uit een onderzoek van Preckel, Holling en Wiese (2006). Wat er aan samenhang te vinden is tussen deze twee kwaliteiten valt grotendeels toe te schrijven aan de snelheid waarmee informatie verwerkt wordt door de hersenen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het meest in het oog springende verschil is dat het verschillende woorden zijn met verschillende betekenissen die verder opvallend weinig met elkaar te maken hebben?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Creativiteit is een vorm van intelligentie.
Maar het oplossen van vraagstukken ook. Alleen voor het oplossen van vraagstukken heb je niet altijd creativiteit nodig.
itsme
14 jaar geleden
bij intelligentie gaat het om het vermogen nieuwe informatie op te nemen, en deze op verschillende manieren te kunnen gebruiken.

Bij creativiteit gaat het om het omzetten van gedachten, gevoelens en beelden in een creatie. bijvoorbeeld het vangen van gevoelens in taal (poëzie) of het verbeelden van een ervaring in een schilderij.

Bij creativiteit gaat het dus om het omzetten.
Bij intelligentie gaat het om het inzetten.

Beide processen ondersteunen elkaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het verschil is dat dat IQ een vrij statisch gegeven is wat pas gaat werken als er pracktische voorwaarden voor komen bijv een rekensom of het stampen van huiswerk en creativiteit ook een statisch gegeven is totdat er aanspraak op gemaakt word (of je doet dat zelf) maar veel meer op EQ rust als gegeven. creativiteit is een losstaand verschijnsel lostaand van eq, iq en omgeving. juist omdat die 3 dingen de dreativiteit vormt, maar de creativiteit zelf wel autonoom is. lekker vaag vehaal tot nu toe, maar ik denk dat bepaalde voorbeelden het wellicht kunnen verduidelijken. BB King kan fijn gitaar spelen maar doet dat veelal op gevoel puttend uit zijn EQ en achtergrond in het america van de jaren 50, john williams een bekende klassieke gitarist kan ook aardig spelen maar rust veel meer op IQ omdat percisie beboden is als je bach speelt met een orkestje achter je. de een is niet beter of creatiever dan de ander. maar dit voorbeeld bewijst m.i. dat creativiteit autonoom oppereert maar wel de nood heeft aan een combi van iq en eq die ver creatief persoon in percentage's kan wisselen en de 3rde factor is dan indd omgeving en dingen die je hebben gevormd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het verschil is vernuft. Oftewel: 'inventiviteit'
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De mate van intelligentie is de snelheid van het verwerken van informatie door de hersenen. De mate van creativiteit is de het aantal gemaakte combinaties van kennis door de hersenen.

Iemand die snel informatie kan bundelen is dus creatief en intelligent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Get verschil is enorm, want het heeft totaal niets met elkaar te maken, maar dan ook totaal niets... Wat heeft een vroeg 14de eeuws roestvast stalen drumstel met een dieselbrandstoftankschroefdopje te maken? Ook totaal niets...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Even plat gezegd slaat dit antwoord weer 'als een lul op een drumstel' met andere woorden, het slaat weer eens nergens op.
Cryofiel
14 jaar geleden
Dat zou ik overigens best eens willen zien, mlodewijk... ;-)