Ik heb blauwe ogen en mijn ouders ook. Mijn man heeft donkerbruine ogen en zijn ouders ook. Is het dan ZEKER dat de kinderen bruine ogen gaan krijgen?

Ik heb hier wat gelezen over dat bruine genen blijkbaar sterker zijn. Dus als mijn man bruine ogen heeft, en al zijn voorouders ook, is het dan al zeker dat onze kinderen bruine ogen gaan krijgen?

Toegevoegd na 18 minuten:
Owja, ik denk dat de hele bloedlijn van mijn man bruine ogen heeft (hij komt namelijk uit Zuid-Amerika)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat hoeft niet,ieder mens heeft bijv. het x en y chromosoom. Als y voor blauwe ogen staat en x voor bruine ogen en de x van jou komt samen met de x van je man,dan krijgt je kind blauwe ogen,komen de y chromosomen bij elkaar van jullie beide dan krijgt het kind bruine ogen. De combinatie y en x is het afwachten. Zelf hebben mijn man en ik bruine ogen,ook mijn zoon heeft bruine ogen,maar mijn dochter heeft blauw/groene ogen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik bedoelde als y en y samen komen dat het dan blauw wordt en x met x bruin.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn vader heeft bruine ogen en men moeder blauw , ikzelf heb in het midden bruingroene ogen en aan de rand meer blauw , het loopt wat over .

Het beste antwoord

nee, dat is niet zeker. als de ouders van je man allebei heterozygoot zijn voor oogkleur (dus één gen voor blauw en één voor bruin --> wordt dus bruin want dat is dominant) en één van de twee heeft dit doorgegeven toen ze hem maakten, dan is hij dus ook heterozygoot en heeft dus bruine ogen. maar hij kan bij het maken van een kind dus ook zijn recessieve allel voor blauw doorgeven en dan heeft het kind dus blauwe ogen, want jij hebt alleen twee allelen voor blauw. als je man heterozygoot is is de kans op een blauwogig kind dus 50% en op een bruinogig kind ook. als je man homozygoot dominant is krijgen al jullie kinderen bruine ogen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oké. Ik begrijp het nu helemaal! Ik ben dus homozygoot (blauw) en het hangt dus af of mijn man heterozygoot (bruin-blauw) is of niet (bruin-bruin). Dankjewel

Andere antwoorden (7)

Mijn moeder heeft bruine ogen, mijn ogen zijn groenblauw. Het is dus nooit 100% uit te sluiten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jawel, door een test.
Dat hoeft niet. Juist omdat het gen voor bruine ogen sterker is, dat heet dominant in de erfelijkheid, kan het zijn dat de man ook het gen voor blauw heeft naast het gen voor bruin. Als hij dat blauw doorgeeft combineert dat met jouw blauw, met jouw blauwe ogen heb je geen gen voor bruin, en is het resultaat: blauw.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
uit het verhaal haal ik duidelijk dat het onwaarschijnlijk is dat de man in kwestie heterozygoot is.
teusvh
12 jaar geleden
Nee hoor, dat kun je zo niet zeggen. Zonder de rest van de familie te kennen is het lastig daar een uitspraak over te doen.
Overigens kunnen er bij zowel de man als de vrouw ook (recessieve) genen zijn voor groen of grijs. Werkelijk alle oogkleuren zijn mogelijk voor hun kind, alhoewel mijn gevoel en ervaring zeggen dat het waarschijnlijk bruin zal zijn.
teusvh
12 jaar geleden
Heb de vraag nog eens gelezen. Als je zo goed als zeker weet dat zijn voorouders bruine ogen hadden is het ook zo goed als zeker dat zijn kinderen bruine ogen zullen hebben. Ongeacht de oogkleur van de moeder.
Dit hoeft niet de kans is ongeveer 70% voor de bruine ogen dus 30% voor de blauwe ogen. Ik heb zelf ook bruine ogen en me zus blauwe.

Toegevoegd na 10 minuten:
Het is het gemiddelden dus niet wat het precies bij jou kinderen zou zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Moeder blauwe ogen , vader bruine ogen , en dit ben ik
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als jij in genetische eigenachappen 2x blauwe ogen (bb) hebt en je man 2x bruine ogen (BB), dan is de kans ontzettend klein dat je kinderen blauwe ogen krijgen..

Je kinderen zullen namelijk (als je het makkelijk bekijkt), altijd de genetische eigenschappen Bb krijgen.

Bruin overheerst en komt dus toch uiting.
Op enkele uitzonderingen na als heterochromia of een zwarte in het gen van je man.

Je kan er dus beter maar van uit gaan dat je kinderen bruine ogen zullen krijgen, kleine kans dat het anders is.
Lichtbruin is wel een denkbare mogelijkheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De mogelijkheid is groot, maar ZEKER is het niet.
Mijn ogen zijn blauw. De vader van mijn kinderen heeft bruine ogen, zijn familie ook. Zelfs één van mijn broers had bruine ogen. Ik heb een zoon gekregen met bruine ogen, maar de andere zijn ogen zijn nog blauwer dan de mijne :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bruin is dominant over blauw. Dus als ik dit met letters aangeef krijg je: Blauw (a) Bruin (A). Jij hebt het genotype aa (Blauw) en je man (AA). De mogelijkheid van de kinderen is dan alleen Aa, dus bruin.

Maar er zijn veel utizonderingen, die ookal door de andere mensen genoemd worden. De kans op bruine ogen is het groots, maar wat er dan uitkomt is dan alsnog een verassing!