Ha, een hele oude discussie, zelfs bij de Romeinen al bekend. 'Nomen est omen", zegt je dat wat? Kijk maar even bij de bron.
Je kunt in ieder geval vreselijk vermakelijke combinaties zien in de praktijk. Zelf moe(s)t ik altijd vreselijk hard lachen als bij een een of ander onderwerp over vliegen (bv. vliegramp) op televisie altijd de heer Benno Baksteen werd geinterviewd. Of om een plaatselijke advertentie van een uitvaartcentrum, contactpersoon de heer Kist. Soms klopt het, soms niet. Mijn buurman is dominee en heet Koster, maar ik had vroeger een slager in de straat en die heette Bakker. Zelf geloof ik er dus niet zo in, een naam krijg je bij je geboorte, een persoonlijkheid ontwikkel je gedurende je gehele leven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat schijnt wel echt zo te zijn. Ik heb eens zo;n lijst met namen gezien die verband hadden met hun beroep. Sommige waren echt grappig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het schijnt wel vaker dan gemiddeld voor te komen dat er een verband is tussen de naam en het beroep. En dan niet alleen iets als Bakker, maar ook dat er vaker dezelfde letters voorkomen in het beroep als in je eigen naam.
Ze denken dat het te maken heeft met dat je (tenzij je een enorm slecht zelfvertrouwen hebt) dingen die van jou zijn positiever waardeert dan andere. Dus dat je de letters uit je eigen naam mooiere letters vindt dan andere letters. Natuurlijk speelt interesse veel meer mee in de keuze van een beroep, maar dit schijnt toch wel een kleine invloed te hebben.

Andere antwoorden (9)

Lijkt me niet. Je krijgt je naam van je ouders als je ter wereld komt. Dan weten zij nog niets over jouw persoonlijkheid.

Toegevoegd na 1 minuut:
Maar ergens vermoed ik dat je het over Nick-namen hebt. Ja, die worden door de mensen zelf gekozen. Sommigen zullen er diepe, weloverwogen gedachten achter hebben zitten, andere gebruiken hun eigen naam of gewoon een naampje dat ze leuk vinden.
Of dat iets over hun persoonlijkheid zegt? Sommige namen misschien wel, het merendeel waarschijnlijk niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vaak wel, ouders kiezen een naam die bij hun kind past en vaak gaan de normen en waarden van ouders over op het kind. Denk bijvoorbeeld aan het verschil in namen bij bijvoorbeeld Priscilla of Frederik-Jan. Dat zegt genoeg over de achtergrond/persoonlijkheid van die persoon lijkt mij.

Toegevoegd na 36 seconden:
Ik ben niet bevooroordeeld, dit hoeft natuurlijk niet altijd zo te zijn. Je hebt genoeg neutrale namen als Jan en Piet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee dat geloof ik niet. In dat geval zouden je ouders kunnen bepalen wat voor persoonlijkheid je zal gaan krijgen enkel door het uitkiezen van je naam. Wel vind ik dat namen vaak wel bij de persoon passen. Zo heb ik bijvoorbeeld nog nooit een stoere beer van een vent op een Harley gezien die Keesje heet.

Toegevoegd na 42 minuten:
Zoals hieronder wordt vermeld dat sommige mensen namen hebben die in verband staan met hun beroep, dat schijnt wel weer zo te zijn. Daar zijn ook verschillende onderzoeken naar. Ik heb eens zo'n lijst gezien en sommige namen zijn zelfs hilarisch in combinatie met hun beroep. Zo schijnt er een oogarts te zijn die I.C. Nothing heet. Ik vind Summer een mooie naam en ik wilde mijn dochter graag zo noemen. Ik was in de zomer uitgerekend. Uiteindelijk is ze ook in de zomer geboren en haar roepnaam is dan ook Summer. Als ze te vroeg geboren was dan zou ze niet in de zomer geboren zijn en ik denk dat ik dan wel getwijfeld had of ik haar dan ook Summer zou hebben genoemd. Terwijl dat eigenlijk niets uit zou moeten maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
helemaal niets lijkt mij.
Als hij huppeldepup heet, dan betekent dat krijger, als hij hupplepietje heet, dan betekent het verzorgende bijvoorbeeld. Terwijl hij in het leven staat als huppeldepup, en hij een heel verlegen mannetje is, die nooit iemand iemand durft te benaderen en eigenlijk heel erg egoístisch is.

Mensen twijfelen vaak aan de naam die ze een kind zullen geven, het kind heeft zijn karakter als het ware al gevormd en zal door de naam niet anders gaan worden.

Denk ik hoor, maar misschien zijn er andere meningen??
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het karakter van het kind is nog lang niet af bij geboorte hoor.
Daarnaast hebben namen wel enige invloed op de levensloop, in Amerikaanse onderzoeken blijkt bijvoorbeeld dat mensen met een naam als bijvoorbeeld Kevin gemiddeld lagere cijfers krijgen dan mensen met andere namen, zélfs als ze precies dezelfde antwoorden geven bij een toets (bij multiple choice en dingen die héél duidelijk gedefinieerd zijn natuurlijk niet, maar bij dingen waarbij de leraar zelf moet beoordelen of het antwoord goed genoeg is wel).
Het had dacht ik te maken met de vooroordelen die mensen hebben ten opzichte van bepaalde namen.
Bij mij heeft mijn naam toevallig een heel sterke relatie met de baan die ik heb gekozen. Ga ik niet verder op in, maar wat dat betreft past mijn naam ook bij mijn persoonlijkheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
boswachter? ;)
Vroeger wel!
In de germaanse oudheid kreeg een kind pas na een jaar een naam, in dat jaar konden je ouders je karakter leren kennen.
Vervolgens werd er na een jaar een naam bedacht die bij je karakter past.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarschijnlijk een heel klein beetje.

Ten eerste kan je er vaak iemands afkomst uit aflezen. een Mohammed komt vaker uit een Islamitisch gezin, dan een Piet. Natuurlijk niet 100%, maar wel vaak.
En ook de subcultuur heeft, naar ik verwacht, invloed. Heel deftige mensen geven hun kinderen denk ik eerder dubbele namen en minder snel een moderne naam.
Hippieouders geven hun kind eerder een 'zweverige' naam.
En de cultuur en subcultuur van de ouders heeft invloed op het karakter van een persoon, je hebt gemiddeld vaak dezelfde (sub)cultuur en opvattingen als het milieu waar je uitkomt. Niet altijd, maar er is wel een grotere kans.

Daarnaast zijn er mensen die zelf een naam voor zichzelf bedacht hebben, al dan niet officieel vastgelegd. En zijn er mensen die een door hun goeroe bedachte naam gebruiken. Dat zijn vrij vaak Indiase woorden, dus als iemand zonder Indiase achtergrond zo'n naam heeft, is er een grote kans dat het iemand is die geïnteresseerd is in Boeddhisme, spiritualiteit etc.

Ook zijn er redelijk wat mensen die bijvoorbeeld hun naam wat verbasteren, als je dat zo kan noemen. Iemand die Annamaria heet en zichzelf dan Annemieke noemt, of Gertrude die zichzelf Gertie noemt, dat soort dingen. Nou komt zoiets denk ik vaak meer vanuit de omgeving, dat die hem/haar als kind zo noemen, maar de keuze om als volwassene de lange nettere naam te gebruiken, of de vlottere verkorting, zegt misschien wel iets over het soort persoon.

Daarnaast blijkt onze naam een klein beetje invloed te hebben op de keuzes die we maken in ons leven, zoals ons beroep. Vaker dan gemiddeld hebben mensen een beroep waarvan de letters veel overeenkomen met de letters van hun naam. Het schijnt te maken te hebben met dat we alles wat van ons is als positiever beoordelen dan dingen die niet van ons is, en de letters van onze naam is een voorbeeld daarvan.
Natuurlijk speelt je interesse een veel grotere rol in het kiezen van een beroep, maar je naam blijkt wel een kleine invloed te hebben.

Dus een naam kan wel wat zeggen, maar denk ik maar een klein beetje. Gemiddeld zal je uit een naam wel dingen kunnen aflezen, dat iemand met die naam vaker dan gemiddeld bepaalde eigenschappen heeft, maar per individu denk ik dat de naam een véél te kleine invloed heeft om daar conclusies uit te trekken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uitstekend antwoord! Het enige dat ik mis is dat in sommige culturen de naam niet meteen na de geboorte gegeven wordt maar pas na weken of soms zelfs maanden. In het hindoeisme bijvoorbeeld wordt eerst een horoscoop getrokken. dat maakt een naam vaak persoonlijker. Maar alleen voor wie daar waarde aan hecht natuurlijk. +1!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ah oke, ik wist niet dat een naam pas na een tijd geven nu nog echt gebeurt. Ik ken het zelf namelijk alleen van de Indianen en uit fantasyboeken. Interessant, dankjewel voor je toevoeging!
nee dat geloof ik niet, er wordt een naam voor je bedacht,en daar moet je het maar mee doen.
Wie je bent zegt iets over jou persoonlijkheid hoe jij je gedraagd en karakter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het blijkt dat mensen met een mooie naam succesvoller zijn. Net dus als een mooi uiterlijk.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ook kiezen mensen met een achternaam die een beroep aanduid vaker dat betreffende beroep: b.v. bakker, smid, etc.