welk kunstlicht komt het dichtst bij daglicht?

ik ben kapster en werk dus met kleuren, dus goed licht is heel belangrijk in mijn vak

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (2)

Een halogeenlamp benadert het daglicht het beste, omdat door de hoge temperatuur het kleurenspectrum het meest egaal is.
Een gewone gloeilamp geeft ook een continu spectrum, maar met relatief veel rood, omdat de temperatuur veel lager is. (Misschien voor een kapper niet slecht).
Gebruik in geen geval TL, spaarlamp of LED. Die geven alleen een paar kleuren licht die samen op wit lijken als je er in kijkt, maar die "valse" kleuren geven als het licht op gekleurde voorwerpen valt.
Reddie
10 jaar geleden
De beste lampen die je kan gebruiken voor kleuren, zijn daglicht lampen.
Dit zijn speciale lampen. Waarvan de kleur een neutrale witte kleur is. En geven nauwelijks warmte af.
Ze worden vaak gebruikt in handwerk winkels en in kleinere vorm ook al lamp om onder te handwerken ( waar kleur zeer belangrijk is)