Hoe komt het dat sommige piepschuim korrels statisch zijn en anderen niet?

op youtube zie je verschillende filmpjes, soms zijn die korrels/vlokken statisch en op andere filmpjes niet.. hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.8K

Antwoorden (2)

Je kunt ze heel eenvoudig zelf statisch maken: wrijf eroverheen met een wollen doek.
Amadea
11 jaar geleden
Sommige soorten piepschuim zijn antistatisch gemaakt door er geleidende stoffen aan toe te voegen.
Je kunt dan poetsen en wrijven tot je een ons weegt, statisch wordt het dan niet.

Toegevoegd na 13 minuten:
Antistatisch schuim wordt veel gebruikt voor het verpakken van electronische componenten welke bij 10 volt soms al stuk gaan (computerchips zijn er berucht om) terwijl bij statische oplading zomaar 5KV en veel meer kan ontstaan.
Je snapt wel dat statisch piepschuim dan niet het juiste materiaal is om gevoelige componenten in te verpakken.
Ook rose noppenplastic is antistatisch , in tegenstelling tot de kleurloze.
Speciaal moosegummi (schuimrubber) wordt zo geleidend gemaakt dat men de pennen van een IC daar in drukt om hem tegen statische spanning te beschermen.

Zeer hoge statische spanningen ontstaan als je de beschermfolie van PMMA of PC (plexiglas en makrolon) af trekt.
Mijn broer werkt bij een fabriek waar men dit soort stoffen verwerkt, je krijgt dan echt een optater als je geisoleerd de folie lostrekt en dan een geaarde geleider (of collega) aanraakt, wat hilarisch schijnt te zijn.
Ik heb begrepen dat hun baas nogal eens de klos is.

Als je echt statische electriciteit wilt opwekken begin dan met een bandgenerator of elektrofoor.
De eerste gebruik ik om mensen sterk op te laden waardoor hun haren wijd uit gaan staan.

De gebruikte bandgenerator wekt ongeveer 500 KV op en zelfs op 40-50 cm afstand van de conductor kan hij je bril of hand "pakken", dat eerste geeft kleurwaarneming, omdat soms je oogzenuwen worden geprikkeld.

Kijk maar eens op mijn foto, daar ben ik met zulke zaken bezig......