Waarom moeten spitsmuizen zo ongelovelijk veel eten?

Spitsmuizen maar ook mollen moeten onvoorstelbaar veel eten om in leven te blijven, nu kan ik me dat van een spitsmuis wel voorstellen,die beweegt heel snel maar een mol toch niet. Het moet te maken hebben met hun verbranding( niet in de fik maar het verteren van voedsel ),maar verder snap ik het niet erg?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
3.9K

Het beste antwoord

Alle kleine warmbloedige dieren hebben een relatief veel snellere stofwisseling dan grote dieren. Dit heeft, vreemd genoeg, te maken met het feit dat ze zo klein zijn. Kleine dieren hebben een veel grotere oppervlakte relatief aan hun massa (massa neemt immers toe met een derde macht en oppervlakte met een tweede macht, dus bij een olifant is de oppervlakte-massa-ratio VEEL kleiner dan bij een muis), en moeten om hun lichaamswarmte te behouden heel veel meer energie produceren. Ze hebben om die energie, in de vorm van warmte, te produceren heel veel brandstof nodig in de vrom van voedsel. Hun stofwisseling is daarom belachelijk veel sneller dan bij grote zoogdieren. Vogels, marmotjes en alles dat klein en warmbloedig is heeft er last van.

Om dezelfde reden worden grote zoogdieren (mensen and upwards, en vooral walvissen en olifanten) ook zo ontzettend veel ouder dan bijvoorbeeld muizen. Kleine dieren 'slijten' ontzettend veel sneller door hun ontzettend snelle stofwisseling. Ze branden a.h.w. veel sneller op.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Door de nerveuze levensstijl van de spitsmuis verbruikt deze heel veel energie. Dit moet bijgegegeten worden.

De mol eet dagelijks 90 à 100 wormen (1 worm weegt ± 1 gram). Dit is ongeveer hun lichaamsgewicht. De mol heeft echter maar 2 tot 3 aktiviteitsperioden per dag en eet dan dus heel veel in korte tijd.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De gewone bosspitsmuis leeft solitair en is zowel overdag dag als ‘s nacht actief. Hij is dan constant op zoek naar voedsel, waarbij hij vaak piept. Hij verbruikt zoveel energie dat hij al na drie uur zonder voedsel van de honger sterft. Elke twee uur houdt hij een korte rustpauze. In de winter leeft de gewone bosspitsmuis ondergronds en de rest van de tijd leeft hij ook grotendeels ondergronds. Zijn zichtvermogen is slecht, maar zijn reukvermogen en tastzin zijn wel goed ontwikkeld. Hij kan zwemmen en klimmen.
De muis slaapt ook maar 1 uur per dag,en heeft daarom zoveel etensdrang.

De mol eet uitsluitend dierlijk voedsel. Het gangenstelsel van de mol fungeert hierbij als een val voor ongewervelde dieren; tijdens voedselrondes door zijn gangenstelsel, verschalkt hij de dieren die in de gangen zijn gevallen. Het belangrijkste voedsel is de regenworm. Daarnaast eet hij ook larven, insecten, spinnen of slakken en soms kleine ongewervelde dieren, zoals jonge muizen, of eieren. In naaldbossen eet de mol ook veel kevers. Per dag eet de mol 50% van zijn lichaamsgewicht, wat neerkomt op ongeveer 50 gram. In het voor- en najaar legt de mol een voedselvoorraad aan van regenwormen, die worden opgeslagen in ondergrondse kamers. Wanneer de bodem droog is, komt de mol aan de oppervlakte om naar water te zoeken, bijvoorbeeld dauw.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De spitsmuis leeft eigenlijk in fast-motion waardoor hij een hele snelle hartslag heeft van ongeveer 600 slagen per minuut. Om dat hij hiermee zoveel energie verbruikt, eet een spitsmuis dagelijks zoveel. Wist je trouwens dat de meeste spitsmuizen giftig zijn? Hun speekselklieren scheidden een giftige stof uit.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik was niet van plan ze te eten. Grapje! 600 slagen per min. is wel enorm veel, dat is 10 keer zo veel als van een mens,dus hun hele wereld gaat 10 keer zo snel , dat is ook bekend bij vliegen. Leuk antwoord.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Er is een onderzoek wat heeft uitgewezen dat het hart van alle zoogdieren ongeveer even vaak klopt. Dat verklaart waarom kleine dieren met een snelle hartslag korter leven dan bijv mensen of apen. Het fijne weet ik er niet van, heb het geloof ik in de Quest gelezen, was een interessant stuk, zal het wel eens terug zoeken.