Stel: Ik sta op een grote open platte aanhanger die 100 km p/u gaat. Ik spring, val ik eraf?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ja. De wind die je ervaart met 100 kpu is sterk genoeg om je snel af te remmen. Deze wind raakt je vooral van boven. Dus gebeuren er 2 dingen: - Je kantelt, en verliest je evenwicht - Je wordt naar achteren geduwd Ga uit van een sprong van 1 seconde. Dan verplaatst de aanhanger zich met 100.000 / (60*60) = 28 meter. Stel je raakt slechts 1/10 van je snelheid kwijt tijdens de sprong door luchtweerstand, dan ben je al 2.8 meter verder naar achteren. De kans dat je dan nog in de aanhanger blijft is echt minimaal.

Als de wind niet te sterk waait, spring je precies zoals in een normale stilstand... Trekt de auto op of remt die, dan is het anders, dan hou je er iets aan over... Maar bij een eenparige snelheid gebeurt er niets, het in in een trein toch hetzelfde...

Waarschijnlijk niet. Het zou kunnen dat de rijwind je meeneemt, maar dat is o.a. van je gewicht afhankelijk. Het hangt er ook van af in welke richting je springt. Maar je blijf gewoon met dezelfde snelheid voortbewegen als toen je op de aanhanger stond.

Kan je je op straat staande houden met een wind van 100 km/u? Nee. Zelfs als je niet springt. Dus op die aanhanger ook niet. Je valt er sowieso af.

Ha, die QuiCk01; In theorie misschien niet, maar ik zou er in de praktijk maar wel rekening mee houden.

Nee, want omdat jij je op die aanhanger bevindt en dus ook 100 p/u gaat, blijf je vreemd genoeg gewoon even snel gaan. zou je echter als echte hoogspringer hoog genoeg springen om dat ding helemaal onder je weg te laten rijden ( qua tijd ) ja, dan lig je er achter! De mythbusters echter, hadden een zelfde soort theorie, springen in een vallende lift, kun je jezelf dan redden? maar dat kon dus niet.

Ik ga er van uit dat je bedoelt dat je recht omhoog springt. In theorie, zou je, omdat de aanhanger en jij dezelfde snelheid hebben, "gewoon" weer op de aanhanger terecht komen. In de praktijk is dit echter nauwelijks uit te voeren. Je zou zeker je evenwicht verliezen bij het neerkomen. Dat geldt ook al bij veel lagere snelheden.

Als je maar hoog genoeg springt val je er wel vanaf omdat onder het springen jij door de weerstand wordt afgeremt en de aanhanger rijdt met de zelfde snelheid door.

Je blijft een tijdje in de lucht zweven, en dan val je eraf...

In theorie landt je op dezelfde plek (als je recht omhoog springt), maar je geeft zelf al aan, dat je 100km/u wind kan vangen. Probeer het eerst maar op het strand uit bij een goede storm (windkracht 10); spring omhoog en probeer op dezelfde plek te landen. (Ok, is niet helemaal hetzelfde, aangezien de aanhanger zijn snelheid houdt en op strand beide stilstaan), maar je valt dan wel zachter...

Het lukt je in een gesloten vrachtwagen, maar niet op een platte aanhanger. Je waait weg door de rijwind.

Absoluut val je ervanaf. Stel dat het windstil is: dan voel je die stilstaande lucht dus met 100km/h tegen je aan drukken. Veruit sterk genoeg om je in 1x keihard van die aanhanger af te blazen. En ja er zal heus wel een beetje slipstream van het voertuig afkomen waardoor er wat zuiging ontstaat achter de auto en achter de wagen, maar bij lange na niet genoeg om een luchtzak te maken die zo groot is dat je er helemaal in past, en die met 100km/h mee reist met de wagen. Denk maar eens aan hoe het voelt als je je hand uit het raam van een auto steekt die 100km/h rijdt. Dat is echt een flinke kracht die je dan tegen je hand voelt duwen. Misschien heb je wel eens in een cabrio gezeten. Dan weet je ook wat een kracht je tegen je gezicht voelt als je iets omhoog gaat als die auto flink snel rijdt. Dan weet je meteen dat je nooit straffeloos kunt springen op een aanhanger met 100km/h

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100