Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag een voertuig onverzekerd zijn als die op priveterrein staat?

Door een situatie is een verzekering voor een voertuig tijdelijk opgeschort geweest. Ik heb het voertuig in die onverzekerde periode op een privéterrein geparkeerd. Toch heb ik een bekeuring gekregen van 330 euro omdat de RDW heeft doorgegeven dat het voertuig onverzekerd is geweest.

Het voertuig en de verzekering staan op naam van een bedrijf.

Is de boete terecht aangezien ik geen gebruik heb gemaakt van de openbare weg?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

De verzekeringsplicht geldt ook als je er niet mee rijdt. Als je dat niet wilt moet je het voertuig schorsen.

Van de staat:
Schors een voertuig dat u niet gebruikt

Bent u van plan met uw voertuig tijdelijk of definitief niet meer op de openbare weg komen, dan kunt u dit voertuig bij de RDW schorsen. U hoeft gedurende de schorsing uw voertuig dan niet APK te keuren, niet WA te verzekeren of er motorrijtuigenbelasting voor te betalen.
Haalt u het voertuig wel uit de verzekering, maar vergeet u het te schorsen, dan krijgt u een boete.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zou bezwaar kunnen maken omdat het maar een week is en onvoorzien, maar of je veel kans maakt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Was de oorzaak niet op tijd betalen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je maakt geen schijn van kans om er onderuit te komen.
Ik heb het zelfde meegemaakt, oude auto , totaal in de revisie en lag in onderdelen in een garagebox .
Ik had deze auto al 2 x geschorst en ineens kreeg ik een boete per post van de RDW .
Wat bleek nu , ze doen intern steekproeven nemen en kijken via de verzekeringen of er auto's bij zitten die niet verzekerd zijn , en ja de onze was niet verzekerd , klopte want hij was geschorst en een geschorste auto kun je niet verzekeren.
Maar nu bleek dat ik ook een paar weken te laat was om de auto weer voor een half jaar te schorsen , dat moet je gewoon zelf goed in de gaten houden, het was mij geheel ontschoten.
En nu zag de RDW dat deze auto niet geschorst was (de tijd van schorsing was verstreken en ik had niet opnieuw een schorsing aangevraagd en dan gaat men er van uit dat je weer op de weg rijd met die auto , zij kunnen vanuit hun kantoor niet zien of die auto nu wel rijd op de weg of dat hij nog in stukjes ligt.
Jijzelf draagt de verantwoordelijkheid om de auto op tijd te schorsen,, als ze dan een steekproef nemen dan zien ze dat hij geschorst is en hoef men niet verzeker te zijn, maar als je niet op tijd weer schorst ben je verplicht om de auto te verzekeren (zij kunnen niet zien of jij wel of niet op de weg rijd) en omdat je dan niet verzekerd bent krijg je een behoorlijke hoge boete voor een onverzekerd voertuig. Dus zorg dat je even op het postkantoor je auto steeds voor een half jaar schorst en hou zelf goed de datum in de gaten om hem weer na een half jaar opnieuw te schorsen als dat nodig is, het bespaart je veel geld

Andere antwoorden (1)

In Belgie is dat geen probleem maar dan moet je wel uw nummerplaat binnen geven.
In Nederland is de nummerplaat gekoppeld aan de wagen, dus daar ligt dat anders.
Het heeft volgens mij te maken, of RDW is verwittigd of niet. Zo kan je uw verzekering niet betaald hebben. Dat wil wel zeggen dat je verzekering blijft bestaan, wat niet wil zeggen dat je verzekering nog geldig is. Als dan de verzekering de verzekering blokkeert dan heeft je wagen wel een tijd onverzekerd geweest.
Als je de verzekering reglementair stopt en DIV is er van op de hoogte dan mag je uw auto op priveterein plaatsen.
Robby BB
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing