Blijven mensen ook in god geloven als word bewezen dat hij niet bestaat?

Stel dat er ooit keihard word bewezen dat god niet bestaat, dat wetenschappers dat uitgevogeld hebben. Blijven mensen dan nog bidden en geloven, of houden ze daarmee op aangezien het zinloos is?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Ja, mensen zullen blijven geloven in een god. Velen zullen het bewijs niet accepteren als absoluut bewijs.

Daarin zullen ze nog gelijk hebben ook. Het is onmogelijk met absolute zekerheid iets te bewijzen.

Het is al onmogelijk met absolute zekerheid te bewijzen dat iets aanwezig is. Het is nog veel onmogelijker met absolute zekerheid te bewijzen dat iets afwezig is.
Cryofiel
14 jaar geleden

Andere antwoorden (20)

Waarschijnlijk gaat geloven dan veranderen in hopen dat het toch waar zou kunnen zijn.
Maar mensen zullen toch nog blijven bidden. Kijk maar naar de schietgebedjes die ook ongelovigen nu vaak doen.
In situaties waarin een beetje "hulp van boven" zou kunnen helpen worden er heel wat schietgebedjes gedaan.

Bidden is overigens ook een goede manier om je gedachten op een rijtje te zetten en hardop de dingen je bezig houden uit te spreken. Een vorm van meditatie. Dus dit zal altijd wel doorgaan op de een of andere manier.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De echte 'diehards' blijven dan geloven en zij willen dan echt niet inzien dat het allemaal nep was/is. Zij zullen de bewijzen dan afdoen als leugens.

De mensen die soms al twijfels hadden zullen misschien wel van gedachten veranderen.

Ik persoonlijk was ook een twijfelaar, wilde heel graag geloven maar het ging niet altijd. De ene dag was ik er zeker van dat God bestond, de andere dag totaal niet. Erg verwarrend, zeker toen ik de film Zeitgeist zag.. Alles wat ik enigszins geloofde was in 1 keer weg.

Ik denk dat je datzelfde effect dan ook bij de wat minder of twijfelende gelovigen zult krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De psychiater Freud heeft een boek geschreven over dit onderwerp: Als ziende de onzienlijke.
Als al bewezen zou kunnen worden dat God niet bestaat, dan nog blijven de mensen geloven. Mensen willen n.l geloven dat er een Leidsman of Leidsvrouw is. Dat zit in de mens. Volgens Freud en eigenlijk volgens iedereen is de mens het enige schepsel dat boven zichzelf uit iets kan bedenken, en daarom ook doet. Wij zijn kuddedieren. Ondanks onze democratie blijft de behoefte aan een voorman of voorvrouw bestaan. Dus ook aan God die buiten en boven ons is. We noemen dat metafysica.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik denk het ook. Er zijn genoeg mensen die allerlei belachelijke theorieen geloven die bewezen onjuist zijn.
Maar ik denk overigens niet dat het wel of niet bestaan van God ooit bewezen kan worden, maar dat is weer iets anders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kan niet bewezen worden, aangezien er geen enkele gelovige is die bewijs kan aanvoeren. Er valt dus niets te ontkrachten.
Het zou ook een beetje de omgekeerde wereld zijn. Waarom zouden wetenschappers iets wat niet bestaat moeten ontkrachten. Laat een gelovige eerst maar eens bewijzen dat die god van hun bestaat.
Ik kan ook wel roepen dat ik een groen buitenaards mannetje heb gezien. Dan zou het ook een beetje vreemd zijn dat anderen maar moeten bewijzen dat ik dat nooit heb kunnen zien aangezien er geen groen buitenaards mannetje bestaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het antwoord is ja.
Waarschijnlijk kan er nooit bewezen worden dat er geen schepper bestaat, het tegenovergestelde overigens ook niet.
Wel zijn er een heleboel wetenschappelijke bewijzen die aantonen dat het scheppingsverhaal volgens Genesis niet waar is. Ondanks deze wetenschap gelooft 60% van de Amerikanen (het meest technologisch ontwikkelde land in de wereld) nog steeds in het scheppingsverhaal. (Adam en Eva, etc.) Dat zal in de toekomst natuurlijk wel afnemen, zie ook de ontwikkeling in Nederland, maar er zullen altijd mensen blijven die in het scheppingsverhaal en zeker in een God blijven geloven. En wat te denken van Allah.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk,want het staat in de Bijbel,toch?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja. Zonder enige twijfel.

Als je volledig vertrouwen in het door jou gekozen pad des levens hebt, is het zeer moeilijk om daar vanaf te wijken. En daarom zal het bewijs niet geaccepteerd worden. Feitelijk is het bewijs dat de mens niet gemaakt maar ontstaan is [dmv evolutie] al algemeen beschikbaar. Echter, een grote groep gelovigen weigert dit te accepteren en haalt argumenten aan als 'God heeft deze geplaatst om het geloof te testen'. Op die manier kan je mensen niet overtuigen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat God niet bestaat is niet te bewijzen net als visa versa. evt bewijs daarvoor zou rusten op de menselijke uitvinding van wetenschap die Christenen ondergeschikt achten aan de degene die de mens de mogenloijkheid heeft gegeven wetenschap te bedenken... God dus. ergo de redenering gaat nooit op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
?
Bewijzen dat iets niet bestaat is volgens de regels der logica niet mogelijk. Dat gaat dus niet gebeuren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jazeker.

Ik beloof je: het geloof van de gelovigen wordt daardoor alleen maar sterker. Het is beter als als je jouw bewijzen nu direct in de grote oceaan gooit en er nooit meer met iemand over spreekt....

Eerst zullen gelovigen namelijk alles structureel ontkennen. Dan zullen ze degene die de wekelijkheid aan het licht brengt voor gek verklaren. Daarna volgt de stap om de wetenschapper(s) de mond te snoeren en uiteindelijk worden ze uit de weg geruimd door de gelovigen. Want zo zijn gelovigen.

Je kunt hierover twee bronnen nalezen die echt de moeite ward zijn.

Lees ten eerste van Plato de "allegorie van de grot". In dat verhaal laat plato zien wat het met mensen (lees: gelovigen) doet als ze met een nieuwe werkelijkheid woren geconfronteerd.
Dit verhaal is al van voor de jaartelling.

Lees daarna het verhaal over hoe de kerk er alles aan doet om de werkelijkheid de nek om te draaien door Galilei met de dood te bedreigen als hij bewijzen vindt dat het niet de aarde is die het middelpunt van het universum is.

Mijn conclusie is dat de meest zinloze bezigheid op moeder aarde is om te proberen gelovigen de ogen te openen.

Groetjes, Alex
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja het heet geloof .
Nu is er ook nog steeds geen eg bewijs dat hij bestaat
Maar men houd zig aan het glooven vast
Geloven geeft kracht
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja.
Dan word de beredenering als volgt:
"God zorgt er voor dat wij hem niet kunnen ontdekken. Maar hij bestaat wel degelijk."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het zo zou zijn dat het bewezen wordt dat God niet zou bestaan zouden er altijd mensen zijn die het niet willen aannemen. Maar wat je stelt zal nooit gebeuren vanwege het feit dat het niet mogelijk is om te bewijzen dat God niet bestaat, je kunt alleen bewijzen wat wel bestaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zij zullen niet ophouden met geloven. Als er glashard wordt bewezen dat God wel bestaat, dan zal ook niet iedereen opeens tot het christendom bekeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze moesten alle geloven verbieden..Kom op zeg!!! we leven niet in de efteling en niet meer voor christus...In deze tijd zullen we beter moeten weten....
Geloof veroorzaakt alle oorlogen..Gelooof veroorzaakt zelfs meer ellende als geld veroorzaakt.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Blijven mensen ook in god geloven
als word bewezen dat hij niet bestaat?"

ALS...tja...maar dát is 'ALS'...

Áls men 'het geloof' zou kunnen 'bewijzen',
dan is 'het geloof' geen 'geloof' meer;

'het geloof' zal dán 'wetenschap' worden,
en 'de twijfel' zal dan niet meer zijn;

'geloof' is immers 'twijfel', en 'weten' is 'zeker'.

Maar men kán immers niet bewijzen,
dat hetgeen, wat mensen 'god' noemen,
wel, of niet, bestaat;

dáárom zullen 'de gelovige mensen'
in dat, wat zij 'god' noemen, blijven geloven...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja mensen blijven geloven dat hij bestaat, kijk maar om je heen.
Er is namelijk al bewezen dat hij niet bestaat met de evolutie theorie ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik ben er van overtuigd dat men eerst de de wereld moet vernietigen.zeker weten. wie heeft de goden geschapen?ik dacht de de indianen naar de eeuwige jachtvelden gingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iedere beweging heeft een tegenbeweging, dus er blijven altijd mensen die het anders zullen beweren.