Hoe is de IQ van de gemiddelde mens geëvolueerd in de laatste 100 jaar?

Hoe is de IQ geëvolueerd en wat zijn hier de oorzaken van. Zijn hier onderzoeken rond gedaan? Zo ja, waar kan ik goede bronnen vinden?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De testen zijn genormaliseerd op 100, dus het gemiddelde IQ zal per definitie niet zijn geëvolueerd. Waarschijnlijk wil je echter weten of we de afgelopen 100 jaar intelligenter zijn geworden, maar dat is niet de vraag die je stelt. :-)

Antwoorden (1)

Ja, mensen zijn steeds hoger gaan scoren, 3-5 punten per decennium, waardoor de testen periodiek gehernormeerd moeten worden (want het gemiddelde IQ is per definitie 100 bij een juist genormeerde toets). Dit staat bekend als het zogenaamde Flynn- effect. Dat betekent dat als iemand met een IQ van 100 een IQ test zou maken met een normering van bv. 1950, hij zomaar op een IQ van 115 uit zou kunnen komen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Flynn-effect

Dit betekent overigens _niet_ automatisch dat mensen intelligenter geworden zouden zijn. Als het al iets betekent, dan zou ik er eerder de conclusie uit trekken dat mensen door meer blootstelling aan symbolische informatie-verwerking daar beter in geworden zijn (gemiddeld meer scholing dan bv. 100 jaar geleden, veel meer blootstelling aan teksten via internet, enz).

De voorgaande alinea is mijn eigen mening, geen feit.

Toegevoegd na 13 minuten:
Waar ik zei "Ja, mensen zijn steeds hoger gaan scoren, ", bedoelde ik natuurlijk _ruwe_ scores, dus bv. het aantal vragen dat goed beantwoord is.

Goede bronnen weet ik verder niet zo 1 2 3 -ben geen testpsycholoog- maar ik vermoed dat je een eind kunt komen door te googlen op flynn-effect (of er in de vakliteratuur naar te zoeken).