waarom heeft een jaar 12 maanden met een wisselende hoeveelheid aan dagen in plaats van 13 maanden van 4 weken?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.7K
Reddie
10 jaar geleden
Met 13 maanden van 4 weken kom je toch nog mooi 1,2425 dag te kort voor een jaar.
Dat komt omdat de draaiing van de aarde, de omloop van de maan, en de omloop van de aarde los van elkaar staan.
Daarom kun je een dag niet in hele uren rekenen, en een jaar niet in hele dagen.

Antwoorden (3)

Om de kalender min of meer te laten lopen met de seizoenen en de tijd die de Aarde nodig heeft om rond de zon te draaien. Zelfs dan is er nog een afwijking die we compenseren door de schrikkeljaren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Omdat de oorsprong van de kalender wellicht teruggaat op een maankalender, waarbij een maand overeenkwam met één maancyclus = 27,3 dag (nieuwe maan - eerste kwartier - volle maan - laatste kwartier) met ongeveer twaalf maanden in één jaar. Een jaar was hierbij gebaseerd op de seizoenen. Echter is dit allemaal niet correct en dus is hier nog veel aan gesleuteld om tot onze huidige kalender te komen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is puur verloop van geschiedenis. Er bestonden vroeger meerdere kalendersystemen, waarbij dat van de Maya's een van de beste was. Maar op het moment dat de wereld in communicatie met elkaar trad, diende men elkaars schema te volgen, en werd het meest gemakkelijke uiteindelijk de winnaar (wellicht verandert de wijze van weken en jaren dus ooit nog en wordt het vervangen door een ander systeem, is erg waarschijnlijk, ook al klinkt dat ongeloofwaardig).

Zo is ook het VHS-systeem van video's boven bepaalde andere technisch betere systemen standaard geworden en gold hetzelfde voor de CD, DVD en blue ray disk (grootdeels door de pornosector die de fabrikanten in een bepaalde richting duwden via de verkoopcijfers) en geldt de vraag dus ook voor die 'systemen'.

Nu iets concreter: De jaartelling na Christus is ook van een aantal eeuwen na Christus beginnen winnen van andere tijdstellingen. Van 20 na Christus spreken is dus nonsens op geschiedkundig vlak voor de tijdgeest van toen en bij opzoekingswerk in documenten van toen. Toen waren er ook 10 maanden en dat kun je merken in de benaming SEPTember, OKTober, NOVEmber, DECember waar je dus 7, 8, 9, 10 in leest terwijl je dan twee maanden mist. Wie dat deed en wat voor keizerlijke arrogantie dit weerspiegelt, mag je in een keer raden door de benaming 'juli' en 'augustus' te bekijken, beiden massamoordenaars overigens die in huidige tijden overigens veroordeeld worden voor hen daden in Den Haag en het zou onmogelijk zijn tegenwoordig dat men zo'n naam liet verder leven (zoals Danneels eerst een naam met ontzag was en men nu die naam liever verzwijgt door pedofilie-fouten, terwijl die man ook heel veel goeds deed).

Nu komt het echte probleem: Jaar = zon = 365,25 dagen zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Jaar en dat kun je NOOIT een wiskundige verhouding met de maan(d) zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Maand zetten. Een seizoen benadert dichter de werkelijkheid, maar je begrijpt het probleem meteen als je weet dat er elk jaar een dag-sprong is en zelfs een tweedagen-sprong in een schrikkeljaar, zodat seizoenen 13 weken tellen met soms een dag extra verschil (twee in een schrikkeljaar).

Ik leerde dit pas op 45-jarige leeftijd toen mijn vriend, Jean-Pierre Hoorens, een absoluut rekenwonder uit het Guinnes Book of Records mij uitlegde hoe hij uit het hoofd berekend op welke dat je geboortedatum valt.

Een jaar heeft dus niets met een maand noch met een week te zien maar we gebruiken ze 'naast' elkaar.