Waar is de sneeuw gebleven ?

Gisteravond heeft het licht gesneeuwd bij ons bij een temperatuur van -3.8 graden en om 10.00 uur vanmorgen was de temperatuur nog - 1.9 graden maar de sneeuw is bijna verdwenen .Waar is die sneeum gebleven terwijl het nog vriest ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Verdampt, of eigenlijk: ‘gesublimeerd’. De koude oostenwind is flink droog, dus de watermoleculen van de sneeuw worden als waterdamp uit de ‘losse’ sneeuw getrokken. IJs is veel compacter, heeft minder oppervlakte dan de fijnvertakte sneeuwkristallen en sublimeert dus veel langzamer.

Toegevoegd na 3 minuten:
zie ook: http://sites.google.com/site/johannsmeteouitleg/sublimatie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Nou, er zat enkele seconden tussen onze antwoorden :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, hoe dingen kunnen gaan X-D. En mijn toevoeging kwam weer net als mosterd na de stamppot vlak achter jouw antwoord aan. :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord .

Andere antwoorden (4)

Door dat er sneeuw ligt kan de grond bijna niet bevriezen de grond is op dit moment iets warmer dan 0 graden waardoor als er een dun laagje valt de grond het doet smelten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat gebeurt hier ook vaak ik denk dat het toch een beetje smelt ondanks de temperatuur...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat hier ook mee kan spelen is de zogenaamde 'sublimatie'.
Bij lage dauwpunten gaat sneeuw direkt over in waterdamp welke aan de atmosfeer wordt afgegeven zonder eerst te smelten. Aangezien bij dit proces , net als verdamping, warmte-energie verbruikt wordt ( er komt koude vrij ) smelt de sneeuw niet.
Tevens ontstaat door bovengenoemde proces boven de sneeuwlaag een soort koudelaag wat ook weer evt verder smelten tegengaat. Zelfs bij 5 °C tot 10 °C smelt de sneeuw niet.
AWM
14 jaar geleden
De straling van de zon is op dit moment als zo sterk dat de sneeuw, ondanks dat het vriest, door de energie van de straling boven nul graden komt en smelt tot water. Het grootste gedeelte van het water zinkt in de grond en de rest verdampt in de atmosfeer.
Ik mag aannemen dat in de schaduw de sneeuw er nog steeds ligt.