Is het zondag nacht of maandag nacht?

Deze vraag is al gesteld, maar er is nergens bewijs voor geleverd.
Op Wikipedia is word het als volgt aangegeven:
"Officieel begint de dag om middernacht. Vaak worden echter enkele uren daarna nog tot de oude dag gerekend. Zo zal iemand die enkele uren na middernacht naar bed gaat vaak de slaapperiode als scheiding tussen de dagen zien."
Aangezien in de volksmond, maandag 2:00 word uitgesproken als zondagnacht, zou ik willen weten wat het officieel is.

Toegevoegd na 6 dagen:
Ik heb het nagevraagd aan de Taalunie en zij kwamen met het volgende antwoord:

ANTWOORD
Als gesproken wordt van zaterdagnacht, is het in feite zondag 1.00 uur 's ochtends. Toch is 'zaterdagnacht' de gebruikelijke term voor de vroege nachtelijke uren van de zondag.

TOELICHTING
Volgens onze tijdrekening begint een nieuwe dag om 12 uur 's nachts. Op zaterdag om 12 uur 's nachts houdt de zaterdag dus op en begint de zondag. Het lijkt logisch om de periode die op dat moment begint en tot 6 uur 's ochtends duurt, zondagnacht te noemen. De praktijk is echter anders: deze periode wordt juist zaterdagnacht genoemd, terwijl zondagnacht de nacht van zondag op maandag is. In Van Dale (2005) staat onder het lemma 'nacht' vermeld: "de nacht van dinsdag op woensdag, dinsdagnacht". Waarschijnlijk wordt de nacht door de meesten beschouwd als de afsluiting van de dag, terwijl voor hun gevoel de volgende dag pas 's ochtends vroeg aanbreekt. Vanuit die redenering is het niet gek dat zaterdagnacht wordt geïnterpreteerd als de nacht na zaterdag.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
17.8K

Het beste antwoord

Is maandagnacht de nacht van zondag op maandag of de nacht van maandag op dinsdag?
Met maandagnacht wordt meestal de nacht van maandag op dinsdag bedoeld.

Volgens onze tijdrekening begint een nieuwe dag om 12 uur 's nachts (0.00 uur). Op zondag om 12 uur 's nachts (direct ná 23.59:59 uur) houdt de zondag dus op en begint de maandag. Het lijkt logisch om de periode die op dat moment begint en tot 6 uur 's ochtends duurt, maandagnacht te noemen: officieel hoort die nacht immers bij de maandag.

De praktijk is echter anders: deze periode wordt juist zondagnacht genoemd, terwijl maandagnacht de nacht van maandag op dinsdag is. Waarschijnlijk beschouwen de meeste mensen de nacht als de afsluiting van de dag en breekt de volgende dag voor hun gevoel pas 's ochtends vroeg aan. Vanuit die redenering is het niet gek dat maandagnacht wordt geïnterpreteerd als 'de nacht na maandag'.

Bij gister(en)nacht is de betekenis minder duidelijk: voor sommigen is dit de nacht na gisteren (= afgelopen nacht), maar voor anderen juist de nacht van eergisteren op gisteren. Uiteraard is ook vannacht dubbelzinnig, maar daarbij kunnen we uit de context of de gebruikte werkwoordstijd wel afleiden welke betekenis er bedoeld is.

Toegevoegd na 4 minuten:
Een precieze definitie van "nacht" is in het Nederlandse taalgebied niet aan te geven. Volgens het woordenboek Van Dale wordt een nacht genoemd naar de voorafgaande dag, bijvoorbeeld zaterdagnacht betekent de vroege zondagmorgen. Daarentegen komt het omgekeerde in het dagelijkse spraakgebruik ook voor. Deze onduidelijkheid wordt ondervangen door te spreken van "in de nacht van dag x op dag y".
fremar
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je het zwart op wit bekijkt, hebben we dag en nacht.
De nacht is als het donker word tot het licht word, en dag is als het licht word tot het donker word.
Dus kunnen we stellen dat de nacht hoort bij de vorige dag? (gezien van de tijd dat het weer licht is geworden)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Antwoord van de Taalunie: Als gesproken wordt van zaterdagnacht, is het in feite zondag 1.00 uur 's ochtends. Toch is 'zaterdagnacht' de gebruikelijke term voor de vroege nachtelijke uren van de zondag. TOELICHTING
Volgens onze tijdrekening begint een nieuwe dag om 12 uur 's nachts. Op zaterdag om 12 uur 's nachts houdt de zaterdag dus op en begint de zondag. Het lijkt logisch om de periode die op dat moment begint en tot 6 uur 's ochtends duurt, zondagnacht te noemen. De praktijk is echter anders: deze periode wordt juist zaterdagnacht genoemd, terwijl zondagnacht de nacht van zondag op maandag is. In Van Dale (2005) staat onder het lemma 'nacht' vermeld: "de nacht van dinsdag op woensdag, dinsdagnacht". Waarschijnlijk wordt de nacht door de meesten beschouwd als de afsluiting van de dag, terwijl voor hun gevoel de volgende dag pas 's ochtends vroeg aanbreekt. Vanuit die redenering is het niet gek dat zaterdagnacht wordt geïnterpreteerd als de nacht na zaterdag.

Andere antwoorden (3)

Het is in ieder geval niet maandagnacht.
Het is zondagnacht( of maandagmorgen)
Het is de nacht die volgt op zondag want het is al maandag.
Maandagnacht is de nacht erna.

Volgens mij klopt het zo,ik heb er zelf een discussie met iemand over gehad hoe dat nou zit.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is zondagnacht. Want het valt onder zondag. Als je het 'netter' wilt doen kan je zeggen: 'In de nacht van zondag op maandag'.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vroeger gingen de mensen in de avond naar bed. Alles wat hoorde bij de slaapperiode werd nacht genoemd. De morgen begon bij het opstaan.

Hierdoor is zondagnacht de periode van slapengaan op zondagavond tot opstaan maandagmorgen.