Zijn rolluiken veilig bij onweer?

Wij hebben rolluiken en omdat het nu best erg onweert vroeg ik me af hoe veilig(e) rolluiken zijn met onweer.

Toegevoegd na 29 seconden:
Als het inslaat op de ramen..

Toegevoegd na 30 seconden:
Als het inslaat op de ramen..

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
6.7K

Het beste antwoord

Glas is een isolator, dus onweer zal niet inslaan op je ramen. Het zal hoogstens inslaan op je kozijnen.
Rolluiken zijn veilig want als het plastic rolluiken zijn slaat de bliksem er niet in, plastic geleidt niet. Als het metalen rolluiken zijn kan de bliksem er op inslaan maar omdat je niet de rolluiken aanraakt als de bliksem inslaat krijg jij zelf geen schok. De stroom zal door het huis naar de grond worden geleid. Dit levert waarschijnlijk geen schade op omdat de weerstand van het huis naar de aarde zo groot is dat de stroom die er dan gaat lopen daar niet groot genoeg voor zal zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Bliksem zoekt niet specifiek de ramen op, maar het hoogste punt. Dit kan een boom zijn, of als je op het platteland woont, het dak van je woning. Als je zo geïsoleerd woont heb je uiteraard bliksemafleiders op je dak staan.
Het enige wat gevaarlijk zou kunnen zijn aan rolluiken is dat als deze allen elektrisch bediend zijn, je in geval van een inslag mogelijkerwijs de luiken niet meer kan bedienen. Bij volledige luiken rondom het huis dient er minimaal 1 handbediend te zijn om die reden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik snap dat bliksem vooral daken van huizen, bomen, ect opzoeken. Maar stel voor dat het inslaat op raam hoe veilig is dat martiaal (de rolluiken)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bliksem zoekt niet het hoogste punt op per definitie, het is alleen waarschijnlijker dat dat gebeurt. Voor de rest heb je gelijk, met het niet meer werken van de luiken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij mijn weten worden rolluiken voornamelijk van kunststof gemaakt. Ik vermoed dat het gaat smelten bij een inslag.