Het peil wordt bepaald door een gegeven punt van het kadaster. Meestal geven ze een hoogte aan op een tekening en dat is regelmatig kruin van de weg. Er kunnen ook markeringspunten aangegeven worden op de tekening. Bij een woning is het peil 0 vaak de bovenkant van de afgewerkte beganegrond vloer. Wanneer je aan aanbouw maak dan halen ze de hoogte over van de bestaande woning en vandaar uitmeet je weer verder en terug voor de fundering.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De peilhoogte is bepaald in het bestemmingsplan en dat kan dus verschillen. Daar moet je dus even ik kijken. Op de gemeentesite even zoeken met "bestemmingsplan". Soms staat het bestemmingsplan ook op www.ruimtelijkeplannen.nl maar dan moet je wel even naar de status kijken (is het wel het "vastgestelde" bestemmingsplan). want daar staan veel plannen in die nog in ontwikkeling zijn. Zoek in de planregels bij de "algemene regels".

Makkelijker is even bellen met de gemeente en dit vragen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Vaak is het zoiets als dat de bovenkant van de vloer op de BG op 20 of 30 cm boven de kruin (=hoogste punt) van de straat moet zijn maar als het wat heuveliger is kan het weer anders zijn. Als het vlak gebied is wordt overigens ook wel het vloerpeil van een naastgelegen huis gebruikt.
Maar formeel is het dus de gemeente / bestemmingsplan waar je moet kijken