worden de tijden van zonsopkomst vermeld wanneer de zon werkelijk of schijnbaar opkomt?

Er blijkt een verschil te zijn tussen de tijd dat de zon werkelijk op gelijke hoogte staat met de horizon en de tijd dat door de afbuiging van het zonlicht de zon te zien is. Omdat deze laatste tijd eerder is dan de werkelijke stand vroeg ik mij af welke tijd wordt aangehouden bijv. door het knmi of meteo. Of is het verschil slechts enkele seconden zodat het niet echt n verschil in registratie zal zijn?

8 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Goede vraag, dat zou toch wel een minuutje of twee kunnen schelen.
WimNobel
8 jaar geleden
Dat kan vele minuten schelen. De atmosferische breking bedraagt aan de horizon een halve graad, dus gelijk aan de zonsdiameter. Het verschil in tijdstip is dus gelijk aan de duur van de op- of ondergang (van boven- tot onderrand). De zon legt zijn eigen diameter af in 2 minuten. Maar dat is alleen de duur van de op- of ondergang als die loodrecht op de horizon plaatsvindt. Dat komt alleen in de tropen voor. Op hogere breedte, en naarmate dichter bij de zomerzonnewende, gaat de zon steeds schuiner op en onder en doet hij er dus langer over.
Dichtbij de poolcirkel kan het wel of geen rekening houden met de breking zelfs het verschil maken tussen een paar uur onder zijn of helemaal niet!

Het beste antwoord

De tabel van de zon in de Sterrengids 2015 houdt hier rekening mee. Het staat letterlijk in de toelichting: "In de tabel … worden de tijdstippen vermeld van zonsopkomst en zonsondergang. In beide gevallen betreft het de bovenrand van de zonneschijf, waarbij rekening is gehouden met atmosferische straalbreking."
Maar ik sluit niet uit dat er andere bronnen zijn die hier bewust of onbewust geen rekening mee houden.
WimNobel
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De afbuiging van lichtgolven is zo minimaal, dat het praktisch verwaarloosbaar is.
Vandaar dat er daar geen rekening mee wordt gehouden.