Bevriezing is een stadium van een stof die overgaat van de vloeibare toestand in de vaste toestand. Elke stof kent een bepaalde temperatuur waarbij de stof van vloeibaar overgaat naar een vaste toestand. Dat kan natuurlijk wel een heel erg lage temperatuur zijn. Bij het absolute nulpunt zijn alle stoffen vast.

Voor elke stof kun je het vriespunt en kookpunt opzoeken.

Toegevoegd na 23 uur:
Ik word terecht gecorrigeerd dat helium zelfs rond het absolute nulpunt bij een normale druk nog vloeibaar is. De druk moet in mijn antwoord ook worden opgenomen. Daarnaast dacht ik bij stof aan een chemisch zuiver stof.

Ik ging bij aggregatietoestand voor het gemak wel uit van de klassieke benadering in drie fases (vast, vloeibaar, gas). Officieel heet de toestand van vloeibaar naar vast 'stollen'.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit is het juiste antwoord. Mijn antwoord dat alcohole niet bevriest klopte niet en heb ik weggehaald.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Alcohol bevriest inderdaad bij een heel erg lage temperatuur ( rond de min 112 graden onder nul Celcius). Op aarde is het doorgaans niet zo koud, in Vostok werd ooit iets van - 90 gemeten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het enige juiste antwoord, +.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat lees ik hier.
Metaal in vloeibare toestand is ook een vloeistof. Als ik het hier dan goed begrijp bevriest het metaal wanneer het van vloeibare toestand naar vaste toestand gaat.
Vreemd antwoort
Een vloeistof is een stof waarbij de atomen zeer snel tegenover elkaar bewegen.In een vaste stof zijn deze atomen onbeweegelijk. Dit is summier uitgelegd.
Iedere stof kent zijn 4 grote stadias vast vloeibaar gas en plasma. Daartussen heeft men nog enkele andere stadia's.
Alleen water bevriest omdat bevriezen het omzetten van water in ijs is
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
"bevriezen het omzetten van water in ijs is"
Nee.
Bevriezen is een synoniem voor "stollen van (vloeibaar) water". Als vloeibaar water stolt dan nemen de wateratomen een kristallijne vorm aan waarin de moleculen / atomen enkel nog trillen maar niet meer ten opzichte van elkaar bewegen = vaste stof
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Inderdaad. Metaal in vloeibare toestand is ook een vloeistof. Metaal stolt wanneer het van vloeibare toestand naar vaste toestand gaat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Correctie : Er zijn drie aggregatietoestanden : vast, vloeibaar en gas.
Plasma is geen aggregatietoestand. Kort door de bocht is een plasma een "wolk" van losse atoomkernen en electronen.
Correctie : een vloeistof is een vloeibare stof. In een vloeibare stof of gas bewegen de atomen of moleculen kris kras door elkaar. In een vaste stof nemen de atomen of moleculen een vaste plaats ten opzichte van elkaar in en kunnen ze enkel nog trillen.
Niet iedere stof is terug te vinden in deze drie aggregatietoestanden. Vloeibaar hout bijvoorbeeld bestaat niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
drie aggregatietoestanden ??
Kijk eens naar dit artiekel http://nl.wikipedia.org/wiki/Aggregatietoestand Hout is een samenstelling van verschillende stoffen. Dit is niet te vergelijken met bv water.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In de klassieke zin worden drie aggregatietoestanden onderscheiden. Voor het begrip stollen (bevriezen) heb je voor het overzicht ook genoeg aan deze drie. Voor het begrip van de aggregatietoestand wordt chemisch over een zuivere stof gesproken. Hout is organisch materiaal dat bestaat uit cellen die weer opgebouwd zijn uit talloze verschillende moleculen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dag Jumper1960,
dat artikel ken ik inderdaad.
Je mag mij corrigeren in die zin dat er drie "klassieke" aggregatietoestanden zijn.
Glas is geen aggregatietoestand. Inderdaad, ik beweer dat de info in dat wikipedia artikel niet correct is wat dat betreft.
Over de overige "nieuwe" aggregatietoestanden wil ik het hier zelfs niet hebben. Over plasma kan ik nog meespreken, over de andere kan ik niet meespreken en weinig mensen kunnen dat wel. Vervolgens :
Aggregatietoestanden zijn niet beperkt tot chemisch zuivere stoffen. Ook hier is het wikipedia artikel op z'n minst verwarrend en onduidelijk.
Samengestelde vaste stoffen, mengsels van vloeistoffen (homogeen en heterogeen) en gasmengsels kennen even goed aggregatietoestanden.

Andere antwoorden (3)

Eigeel bevriest niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoe dat zo?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Alles heeft een vriespunt dus eigeel geen uitzondering
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er zit een groot gedeelte vet in het eigeel dat niet bevriest maar stolt.
Dus van mij een +
flyingcrow
10 jaar geleden
Ook bij 0 K?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat bedoel je met 0k.
Alleen water kan bevriezen de rest stolt. Bevriezen is de overgang van water naar ijs. de rest stolt, Iedere stof heeft een temperatuur waarbij het in vloeibare toestand overgaat. bij water o graden. al de andere stoffen gaan niet bevriezen maar stollen om dan over te gaan naar vaste toestand. Dus eigeel gaat daarom gedeeltelijk bevriezen [wat het aanwezige water betreft en de rest het vet gaat stollen

Uitgezonderd water bevriest geen enkele stof.
Robby BB

Toegevoegd na 4 minuten:
Iedere stof heeft een temperatuur waarbij het in vloeibare toestand overgaat. bij water o graden.

Lees Iedere stof heeft een temperatuur waarbij het in vaste toestand overgaat. Bij water o graden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ijs is geen vloeistof. ijs kan niet bevriezen. ijs is reeds bevroren water.
Helium bij een geringe druk (minder dan 25 bar) wordt niet vast.