Ja, bij een klein percentage komt dat voor. Het fibroadenoom is het meest voorkomende goedaardige ‘knobbeltje’ in de borst. Het is een gladde, ronde of ovale knobbel die meebeweegt met het borstweefsel. Het bevindt zich vaak in de buurt van de tepel. De grootte varieert van een halve tot vijf centimeter. Over het algemeen wordt een fibroadenoom echter niet veel groter dan 2 à 3 centimeter.
Er bestaat geen goed Nederlands woord voor. Fibroadenomen komen meestal voor bij vrouwen jonger dan 35 jaar. Driekwart van alle knobbeltjes op deze leeftijd is een fibroadenoom. Ze kunnen ook op oudere leeftijd voorkomen, maar eigenlijk niet meer na de overgang. Zijn fibroadenomen al aanwezig, dan zullen deze na de overgang meestal in grootte afnemen.
Omdat een fibroadenoom hormoongevoelig is kan de grootte veranderen. Dit is afhankelijk van de menstruatie, en zij kunnen vóór de menstruatie extra evoelig worden. Tijdens een zwangerschap kan een fibroadenoom onder invloed van de hormonen gaan groeien.
Belangrijk om te vermelden is dat een fibroadenoom een zeer goedaardige afwijking is. Het is opgebouwd uit klier- en bindweefsel en heeft niets te maken met borstkanker. Daarom hoeft het ook niet verwijderd te worden.
Heel zelden kan het zeer snel groeien, het kan dan bijvoorbeeld in zes maanden tijd twee keer zo groot worden. Deze vorm wordt “phyllodes tumor” genoemd. Het wordt nu wél verwijderd en gecontroleerd, omdat deze vorm de neiging heeft steeds terug te komen. Een klein percentage hiervan kan kwaadaardig worden.
De rol van de Radiologie
Een fibroadenoom kan op een mammografie zichtbaar zijn als een rond of ovaal vlekje tussen het borstklierweefsel. Meestal zal er hierna een echografie volgen om deze afwijking op een andere manier in beeld te brengen. Zo kan het onderscheiden worden van bijvoorbeeld een vochtblaasje (cyste). Bij vrouwen tot dertig jaar is een echografie alleen meestal voldoende.
Als de radioloog denkt, dat uw knobbeltje mogelijk een fibroadenoom is, is de volgende stap afhankelijk van uw leeftijd, de grootte van de afwijking en hoe deze er uit ziet.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Gelet op je precisie van je diagnose neem ik aan dat deze gesteld is nà biopsie.
Indien juist, kans op kwaad-aardig-wording te verwaarlozen, wèl (soms forse) toename in grootte, maar gezien je leeftijd bijna vrij van hormonale stimulatie daarvan.
Advies aan jou en aan àlle vrouwen / meiden :let op (alle) VERANDERINGEN, ga NIET WACHTEN OP PIJN.
Jaarlijks Pap-test(indien sexueel aktief / geweest+manuele(handmatige) borst-controle, 2-jaarlijkse echo-borstcontrole, bij afw.-en nader onderzoek