Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Bestaan er MRI (NMR) scans die géén of zeer weinig lawaai maken?

Want de huidige MRI toestellen in de ziekenhuizen produceren nogal wat onaangenaam geluid! :S

Ik vroeg mij af of er ondertussen al nieuwere toestellen bestaan die géén of weinig geluid produceren?

Of zal dat tenminste ooit nog uitkomen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.7K
ItisILeClerc
10 jaar geleden
er wordt al tientallen jaren geëxperimenteerd met antigeluid, echter tot nu toe zonder veel resultaat
http://nl.wikipedia.org/wiki/Antigeluid
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Interessante info ;)
paulus811
10 jaar geleden
Bij Mediferia in Amersfoort staat een open scanner. Fijn ding en twee keer zo snel als een 'buis'. Hij is niet stil, maar je krijgt oordoppen in en omdat je er half zo lang onder ligt is de totale hoeveelheid geluid de helft.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Natuurlijk komt dat er wel. Auto's van 50 jaar geleden maakten veel meer herrie dan de auto's van tegenwoordig, denk alleen al aan de generatie elektrische wagens die nu de weg opkomen.
Heel subjectief zou ik de geluidservaring niet willen noemen. Het is nou eenmaal veel geluid ten opzichte wat een mens in het verdure dagelijks leven gemiddeld ervaart (en natuurlijk zijn er uitzonderingen).
Dat iemand het ervaart als "muziek in de oren" is wel te begrijpen, het betekent immers dat die person hopelijk weer een tijdje een "clean bill of health" heeft wat uiteraard zeer aangenaam voelt. Maar dat heeft niets te maken met het aantal decibellen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Die komen er niet.
Net zo min als er geen benzineauto's zijn zonder geluid.
En treinen zonder geluid.
Dat je het geluid onaangenaam noemt is een subjectieve gewaarwording van je zelf.
Voor mij klinkt het als muziek in mijn oren.
(Lees meer...)
Reddie
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dan ben jij een uitzondering.
Er zijn niet al te lang geleden nog wat mensen gepromoveerd op geluidsreductie van de MRI-scan. Langzaam worden die innovaties verwerkt, maar de scanner zal altijd wel luidruchtig blijven. Het magnetisch veld is enkele tienduizenden keren het magnetisch veld van de aarde. Omdat op te wekken is nogal wat stroom/energie nodig. Het elektromagnetische veld wordt met pulsen gegenereerd, waardoor zo'n bonkend geluid ontstaat.
De toegevoegde link is engels, maar legt het wel goed uit.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding