Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is een drogredenatie?

En hoe kun je deze het makkelijkst herkennen?
Eventueel met voorbeelden van deze site.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Komt deze vraag misschien voort uit je vorige?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik wil niet naar een speciale vraag of antwoord verwijzen. Maar de vraag is inderdaad gesteld vanwege het grote aantal drogredenaties dat er op deze site gebruikt wordt. Dus een kleine hint dat dit bestaat en hoe je deze herkent lijkt me voor veel mensen handig.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat is een nobel streven, maar het onderkennen van een drogreden vereist een kritische blik.
Ik mag hopen dat je die doet ontwaken, dat zou een zegen zijn en niet alleen voor deze site.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (6)

Een drogreden is een vrij breed begrip voor een redenering waar iets niet aan klopt maar die op het eerste gezicht of gehoor wel aannemlijk lijkt.

Er zijn vele categorieën formuleringen die als drogreden bestempeld kunnen worden en daardoor ook legio voorbeelden, te veel om op te noemen zelfs.

Eentje wilde ik je toch niet onthouden (afkomstig van het wikipedialemma over het onderwerp drogreden), namelijk:

"Je kunt niet bewijzen dat God niet bestaat, dus God bestaat."
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
+ (wie van bovenstaande personen zégt + maar doet geen +?)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Geen idee, ik ben dankbaar voor de plusjes die wel overkomen in ieder geval.
Dat is een bewijs dat waarheid lijkt te zijn, maar het niet is... Dus ergens zit een fout...

Hier een voorbeeld... Ik heb 11 vingers... kijk maar... Ik wijs een voor een de vingers aan van een hand, tien, negen, acht, zeven en zes, dat is één hand en 5 van die andere hand is samen 11... Zeg maar eens dat het niet klopt... Dit is een drogredenering...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Haha, grappig voorbeeld!
AWM
15 jaar geleden
Dat is geen drogredenering maar een flauw kindertrucje.
Een paard heeft 8 poten: 2 voor, 2 achter, 2 links en 2 rechts.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Uit mijn Nederlands boek:
Soms worden er in een tekst of in een discussie argumenten gebruikt die strikt genomen fout zijn. De gebruiker van zo'n foutief argument of drogreden weet meestal ook wel dat zijn argument fout is, maar hij gebruikt het om de lezer of luisteraar te manipuleren. Hij is erop uit de lezer of luisteraar tot zijn standpunt over te halen, desnoods door minder juiste redeneringen te gebruiken. Paar voorbeelden:

-het op de man spelen ('zoiets doms heb ik nog nooit gehoord');
-Het meelopersmotief ('Waarom moet ik vroeg thuiskomen? Iedereen mag net zolaat thuiskomen als hij zelf wil');
-De generalisering ('Die Amerikanen zijn toch rijk hoor! Mijn neef in Ohio rijdt in een enorme auto');
-Het dreigement ('als je nu niet snel je bord leeg eet, ga je onmiddellijk naar bed');
-De ontduiking van de bewijslast ('Iedereen met een beetje gezond verstand zal zeggen...')
-De cirkelredenering ('Dat is nou typisch een uitspraak voor een man. Waarom? Omdat je een man bent')
-Vertekenen van het standpunt
-Onjuiste oorzaak-gevolg-relatie ('Doordat de welvaart is toegenomen, is ook de criminaliteit toegenomen. Er is immers meer te halen!')
-Beroep op verkeerde autoriteit ('Singapore ios een hoogontwikkelde stad. Mijn broer is er geweest en hij vertelde dat iedereen Engels sprak');
-Valse vergelijking ('Menseneters en koppensnellers zijn heus niet minder ontwikkeld dan de mensen in westerse landen hoor. Kijk maar naar Amerika:daar worden toch nog steeds doodvonnissen uitgevoerd?')
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
God moet wel bestaan, want anders zou het leven absurd zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een paar voorbeelden:
"De evolutietheorie is nog niet 'af', dus is creationisme/ID waar."
Of: "Die muur is niet geel... Dus is ie blauw." (Terwijl ie ook een andere kleur kan hebben.)
Of: "Die computer is geen PC, dus is 't een Apple." (Terwijl 't ook iets anders kan zijn.)

Wiki:
"Een drogreden (schijnreden, denkfout, sofisme) is een reden of redenering die niet klopt, maar wel aannemelijk lijkt."
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing