Hoe stel je in een enquête een valide vraag over wie men als concurrent van je product ziet wanneer je zelf geen concreet antwoord hebt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Misschien is het wel een voordeel, als je als samensteller van enquetevragen, zelf de (juiste) antwoorden op de vragen niet hebt. Zo loop je niet het gevaar, sturende vragen te stellen. Want daarmee ondermijn je de betrouwbaarheid van de uitslag.

Een vraag als: "Vindt u ook dat Job Cohen het slecht doet als oppositieleider?" is een slechte enquetevraag, en de vraag "Hoe vindt u dat Job Cohen het doet als oppositieleider?" is een goede vraag.

Er zijn genoeg mogelijkheden:
- als ons product niet meer leverbaar zou zijn, met wie zou u dan in zee gaan?
- hebt u ooit wel eens gedacht aan een ander merk, en waar dacht u dan aan?
- ons product is natuurlijk het beste, en staat op nr.1. Welk product staat volgens u op de 2e plaats?
- wie zijn volgens u de marktleiders voor dit product?

Succes! ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Graag gedaan! Eigenlijk heeft de leverancier of fabrikant van een product, dat nog niet is geintroduceerd nog geen concurrent. Hoogstens een toekomstige concurrent. Maar dat is muggenzifterij hoor......... ;-) De vragen zijn denk ik best een beetje aan te passen, naar de situatie, dat een product nog geintroduceerd moet worden. Als je wilt, dan wil ik daar nog wel even over nadenken, en die vragen hier neertypen. Maar misschien kun je dat ook wel zelf......... Denk vooral aan vragen zoals: "wat mist u in het huidige product?" en/of "heeft u het idee dat u een goede redelijke prijs betaalt" etc.