Hoe giftig is transformatorolie ?

Bij het slopen van de garage hebben ze 2 grote vaten met olie gevonden. Na onderzoek is gebleken dat het gaat om transformatorolie. De vaten zijn gaan lekken, de bodem is nu vervuild? Hoe giftig is transformatorolie en wat te doen ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5.7K

Antwoorden (2)

Ik dacht op lange termijn een probleem, omdat PCB's in transformatorolie opgeslagen worden in vetweefsel van waterdieren en zich zo ophoopt in de voedselketen (problemen bij paling, broedsucces van visetende vogels). Vooral bij de ontwikkeling van embryo's ontstaan er dan problemen. Tegenwoordig is transformatorolie PCB vrij en is de giftigheid niet meet zo groot.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Transformatorolie is uiterst giftig.

De olie is niet acuut giftig, dat wil zeggen als u een enkele maal dampen inademt, of met de vloeistof in aanraking komt, zijn er niet direct nadelige effecten.

Wordt men langdurig aan de olie blootgesteld, dan treden er door in de olie aanwezige PCB's zeer ernstige effecten op. (Bron1)

U mag niet zelf vervuilde grond afvoeren en storten. Deze moet via de gemeente worden afgevoerd naar een erkend bedrijf dat vervuilde grond kan verwerken.
(Bron2)