Dat ligt eraan waar ze precies worden losgekoppeld.

Als ze dicht bij de aarde worden losgekoppeld, komen ze vrijwel altijd terecht in een van de oceanen. Er is immers veel meer wateroppervlakte op aarde dan landoppervlakte. Worden ze verder weg van de aarde losgekoppeld, dan komen ze terecht in de dampkring waar ze -door de wrijving- meestal verbranden voor ze de aarde (weer) bereiken. Worden ze heel ver weg van de aarde losgekoppeld, dan is er een kans dat ze blijven rondzweven in de ruimte. Er is sinds de start van de ruimtevaart veel ruimte-afval ontstaan waar de losgekoppelde raketonderdelen in zo'n geval ook toe gaan behoren.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+1 Goed en duidelijk antwoord. Dat er meer onderdelen in zee komen is niet alleen omdat er meer water dan land is maar ook omdat er vanwege veiligheid richting zee wordt gelanceerd (ligging lanceerbasis).
Antoni
7 jaar geleden
Dank je wel, @Astrodynamics, voor de extra uitleg! En voor het punt!
Deze blijven gewoon in de ruimte rondzweven. Er is daarom veel ruimteafval. Er zijn al plannen om dit naar de zon te sturen, zodat deze deln op den duur verbranden. Dat zou een prima oplossing zijn namelijk.