Welk meetniveau invoeren in SPSS?

Hallo,

Momenteel ben ik bezig om mijn dataset (gegevens uit een enquête) in SPSS op te schonen, maar ik loop nu al vast... Bij 'measure' (in de variable view) moet ik bij elke variabele het meetniveau aangeven. Ik kan kiezen uit scale, ordinal en nominal. Voor mijn onderzoek meet ik o.a. hoe hoog respondenten scoren op narcisme. De narcisme-schaal bestond uit zestien items en per item moesten respondenten kiezen tussen een tweetal stellingen. Ze kregen moesten bijvoorbeeld kiezen uit de volgende twee stellingen: ''A. Ik ben net als ieder ander.'' en ''B. Ik ben een buitengewoon persoon.''

Ik weet niet welk meetniveau ik voor deze items moet gebruiken. Ordinal gebruik je namelijk als er een rangorde bestaat, zoals bij likert-schalen en opleidingsniveaus. Dit is bij deze items niet het geval, omdat het ene antwoord niet 'beter' of 'hoger' is dan het andere antwoord. Wel is antwoord A het 'narcistische' antwoord en B het 'niet-narcistische' antwoord.

Nominal lijkt me echter ook niet goed, want daar worden alleen nummers toegekend aan objecten of eigenschappen om ze van elkaar te kunnen onderscheiden (zoals 1=man en 2=vrouw). Je mag er dan ook geen berekenen mee maken.

Helaas lijkt scale ook niet te kloppen, omdat dit vaak voor open vragen en numerieke vragen wordt gebruikt (leeftijd, inkomen, etc.).

Wie weet het verlossende antwoord? ;) Super bedankt alvast!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank je!! Nu weet ik tenminste hoe ik verder moet :).

Antwoorden (1)

Je moet nominal nemen, waarbij je van antwoord A in Spss een nulletje maakt en van antwoord B een 1. Dan vervolgens bij de values deze 0 en 1 natuurlijk nog definiëren en that's it!