Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom zijn mensen onbehaard?

Waarom is de mens bijna als enige landzoogdier onbehaard? Wanneer en hoe is die verandering ten opzicht van andere dieren ontstaan?

Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Nou, als je goed kijkt zijn mensen helemaal niet zo onbehaard hoor ; dat valt nog best tegen. Eigenlijk hebben we alleen op de handpalmen en voetzolen ECHT geen haar. Zouden mensen (m/v) zich nooit maar dan ook nooit nergens scheren, dan blijft er verrassend veel haar over.

Wat we alleen niet hebben, is een dikke, warme of isolerende vacht. Vermoedelijk zijn we die stapje voor stapje verloren omdat we die niet meer strikt nodig hadden (bijvoorbeeld door het dragen van kleding, die overigens een groot deel van de natuurlijk beharing wegschuurt ook nog, of misschien wel door sexuele selectie ; wellicht geven we de voorkeur aan bepaalde mates en patronen van beharing (ik wel in elk geval).

Precies weten we het natuurlijk niet en zullen we het vermoedelijk ook nooit weten, omdat fossielen nu eenmaal weinig buitenkant, en zeker weinig haar bewaard laten om daar zinnige conclusies uit te trekken. Grappig genoeg zijn onze nauwste verwanten , chimpansees, juist redelijk onbehaard waar mensen nog aardig wat haren hebben : het gezicht en de billen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Omdat ik geloof dat we GEEN landzoogdier zijn.
De verschillen tussen mens en dier vind ik ook veel te groot.

Toegevoegd na 1 minuut:
Bv een dier weet niet dat het een dier is.
Een mens weet wel dat het een mens is.
Wij hebben een ziel, een dier niet. Wel een instinct.

Toegevoegd na 2 uur:
Een ander verschil: een kat is gewoon nog een kat zoals een paar duizend jaar geleden.
Een mens daarintegen heeft dingen opgebouwd, heeft dingen uitgevonden kan gewoon meer.

Een mens staat net iets meer boven een (landzoog)dier.

Toegevoegd na 2 uur:
En ik zie dit wel degelijk als antwoord op de vraag, kan er ook niks aan doen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Hoe weet jij dat wij wel een ziel hebben en een dier niet?
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Haha, inderdaad Sonja. Dit is echt een belachelijk antwoord.
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
belachelijke antwoorden bestaan niet SonjaD,dat het niet precies het antwoord op de vraag is wat anders.
Ik vind het een verkeerde woordkeuze van je.
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Bedankt josephina
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Ik heb nooit gezegd dat dit een belachelijk antwoord is. Ik vraag alleen waar de veronderstelling vandaan komt dat een mens wel een ziel heeft en een dier niet. Ik zie weldegelijk dat dit voor koolwitje een antwoord is op de vraag. Alleen als je zoals ik niet gelooft in het bestaan van een ziel (of dat mensen geen landzoogdieren zijn) dan verklaard het voor mij niet dat dieren wel een dikke vacht hebben en mensen niet. Maar het is, uitgaande als de veronderstelling dat mensen wel een ziel hebben en andere dieren niet weldegelijk een goed antwoord en zeker niet belachelijk.
Toen men vuur uitgevonden heeft. Daarna zijn de haren verschroeid.

Nee serieus. Met vuur kwam warmte, dus hoeft beharing niet meer om je warm te houden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
En hoe zit dat dan met de dieren in de tropen? Altijd warm en toch massas haar.
Ik denk dat dat te maken heeft met de evolutie. De Neanderthalers waren erg behaard en door de tijd heen neemt dat haar steeds verder af. Ik denk dat over 50000 jaar iedereen helemaal kaal is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Dat denk ik niet, aangezien het haar op het hoofd nog wel een functie heeft, namelijk het warm houden van je hoofd. Dus het lichaamshaar is weg omdat we in berenvellen gingen rondrennen, pas als we allemaal een pet op zetten of een muts gaan dragen zal het hoofdhaar ook verdwijnen. Dit klopt trouwens ook niet, want hoe zit het dan met schaamhaar? Of bedekte het berenvelletje onze edelen delen niet?
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
warm houden? Als een mens in een warm gebied op aarde woont is dat helemaal niet nodig.
Er zijn toch ook mensen zonder schaamhaar.
Ik heb ooit gelezen dat een mens net zoveel haren heeft als een chimpansee. Alleen onze haren zijn veel korter en fijner.

Waarom dit zo is? Het zou te maken kunnen hebben met het feit dat we als soort rechtop zijn gaan lopen. Invallend zonlicht viel ineens veel schuiner op de huid waardoor er minder bescherming nodig was. Het groeien van grote, lange stugge haren kost veel energie. Het is dus voor rechtop lopende mensen gunstiger om fijnere haren te hebben. Dat we ze überhaupt nog hebben komt doordat we als soort relatief kort geleden zijn ontstaan. Duurt even om evolutionaire veranderingen door te voeren.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Heb je mijn rug nog nooit gezien.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Iemand kan een hoog IQ hebben en een goed ontwikkeld gevoel voor humor, maar als hij/zij behaard is als een aap wil niemand er mee naar bed, daarom.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Nou, smaken zijn er in alle soorten en maten... Ik ben het niet met je eens.
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Ik heb het niet over enige lichaamsbeharing maar over een pels.
Ik vind het wel prettig om de blote huid te kunnen voelen en ik denk dat dat voor de meeste mensen geldt.
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Ik deel jouw mening maar toch zijn er mensen die het wel leuk vinden. Dus zeg ik dat je stelling niet klopt.
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing