Hoe is het nu met de paradigmasprong van Lakatos?

Toen ik naar school ging leerden we bij wetenschapsfilosofie dat de wetenschap zich niet geleidelijk ontwikkelt, maar in sprongen als gevolg van "plotselinge" verschuivingen van inzichten. Door Lakatos beschreven als "paradigmasprongen".
Staat dat nog een beetje overeind, of is dat al weer verouderd?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (1)

Volgens mij gaan we nog heel wat van die sprongen beleven in deze eeuw. Zat in de vorige eeuw iedere wetenschapper vaak in zijn eigen gebiedje, lees ik nu steeds vaker over interdisciplinaire samenwerkingen die tot onverwachte ontdekkingen leiden.