Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wanneer is het placebo-effect door de wetenschap voor het eerst ontdekt?

2) Hoe deed men onderzoek voordat placebo bekend was?

3) Wanneer is het dubbelblind onderzoeksmethode voor het eerst in de wetenschap begonnen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
946
Cryofiel
14 jaar geleden
Goeie vraag! Deze ga ik volgen!

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Misschien heb je iets aan deze pagina daar staat een heel verhaal over placebo - effect
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik denk dat het bij onderzoek niet om het placebo effect gaat, want dan introduceer je een bias in jouw onderzoek.
De patiënten moeten juist begrijpen, dat je een geneesmiddel of een neppilletje krijgen. Pas dan kun je iets zeggen over het geneesmiddel.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@onbenullig, dat weet ik. Ik ben in een dialoog bezig waarbij ik voor mezelf wil weten wanneer het placebo-effect nu voor het eerst is geconstateerd in onze geschiedenis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zou je dan niet eerst het placeboeffect definieren. Probeersel: het effect van een niet geneesmiddel op de patient die denkt een echt geneesmiddel te krijgen.
Maar dat heeft niets met dubbelblind onderzoek te doen (Ik ben geen medicus) heb ik zo het gevoel. Ik zou ook niet weten wat je daaraan zou kunnen onderzoeken. Hoor graag meer hierover van jou.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het placebo-effect is gedefinieerd in de wetenschap. Dubbel blind wil zeggen zowel patient als behandelaar weet niet of het medicijn echt of nep is.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding