Is er ooit een onderzoek geweest naar of de resultaten van dierproeven, ook vaak in de praktijk worden toegepast?

Dus ik bedoel: is er ooit weleens onderzocht of de resultaten, die kwamen uit de onderzoeken met dierproeven, of daar in de praktijk ook echt vaak gebruik van werd gemaakt in de geneeskunde??? Worden de doelen ook echt meestal gehaald in de praktijk? Wel een neutrale bron a.u.b. (PS: Met 'dierproeven' bedoel ik echt dierproeven binnen de EU, dus voor medicijnen, operaties etc. Dus niet voor cosmetica o.i.d.).

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dierproeven voorkomen vooral onderzoeken op de mens. Je hebt een nieuw "geneesmiddel" duwt dat in allerlei concentraties in muizen en je kijkt wat er gebeurt. Als ze allemaal dood gaan, probeer je het niet op mensen. Als juist blijkt dat de meesten overleven en de werking van het medicijn ook zo is als verwacht kan je verder met je onderzoek. Dat is het in een notendop. De concentratie kan je naar menselijke maat omrekenen. Wat je met deze zin bedoelt is me totaal onduidelijk: "Worden de doelen ook echt meestal gehaald in de praktijk?" Ik gok dat de meeste nieuwe middelen nooit op de markt komen, juist dankzij dierproeven. Het lijkt me dat elk medicijn door in eerste instantie dierproeftesten te ondergaan op de markt is gekomen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je bronnen wilt, kun je beter via google iets proberen te vinden. Alle geneesmiddelen werden vroeger op dieren geprobeerd. Laatste jaren probeert men de dierproeven te vermijden. Dit kan o.a. omdat men vroeger al veel ervaring heeft opgedaan.

Antwoorden (4)

Dierproeven worden in de praktijk toegepast. Alvorens een medicijn op de markt mag worden gebracht moet er uitgebreide dierproeven mee worden gedaan.
Ook voor cosmetische producten worden op dieren getest.
Het lijkt me dat je gevraagde onderzoek dus nogal overbodig is.
Reddie
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nou, volgens mij wordt cosmetica binnen de EU niet meer op dieren getest, m.u.v. cosmetica in Frankrijk. Voor die onderzoeken zijn nou goede alternatieven.
Natuurlijk.
Maar draai jij de boel niet om?
Er worden niet zomaar dierproeven gedaan, om dan te zien of de uitslagen nog ooit
ergens voor gebruikt kunnen worden.
Testen op dieren worden heel gericht en in ons land ook heel zorgvuldig gedaan.
Wat doet bijv. een uitgezocht medicijn op een lichaam?
En ja: Het klopt dat de resultaten van dierproeven niet altijd gelden voor mensen, maar ze geven wel belangrijke aanwijzingen voor de reactie die bij mensen te verwachten valt. Onderzoek met proefdieren leidt echter niet altijd tot dezelfde resultaten.
Resultaat van dierproef goed: Dan komen de mensen.
Om zeker te zijn wat het effect is van een middel, wordt het dus ook op mensen getest: eerst op gezonde vrijwilligers en daarna op patiënten die leiden aan de ziekte waartegen het middel werkzaam is. Onderzoek met proefdieren gaat hieraan vooraf, zodat zeker is dat het middel veilig is. Dan pas mag het door mensen worden getest.

http://www.informatiedierproeven.nl/feiten-en-fabels
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oké, ik denk dat wat u schrijft, wel waar is. Maar die bron die u eronder heeft gezet, is als ik mij niet vergis van de DierenExperimenten Comissie. En die noemen alleen maar de voordelen van dierproeven! Maar ik bedoelde meer iemand die noch voorstander, noch tegenstander van dierproeven is. Heel neutraal dus.
Vergeet ook niet dat een groot deel dierproeven ten goede komt van andere dieren, zoals in de veterinaire gezondheidszorg, of in de veeindustrie, of voor betere methodes voor de toekomstige proefdieren zelf! Niet alles is aan mensen gericht!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wet op de dierproeven is daar heel duidelijk in.

Men mag dan alleen dierproeven houden als er na de proef de resultaten overlegt kan worden ter controle.

Toegevoegd na 1 minuut:
Uitkomsten van de testen worden nimmer openbaar gemaakt daar het gaat om bedrijfsgevoelige informatie en kan dan ook niet verplicht worden.