Wat kan je het beste doen met een zomerverblijf (chalet) dat in de winter niet gebruikt wordt ?

Chalet is voorzien van CV, vaatwasser, badkamer, riolering, waterleiding, volledig soffen zetels, enz... Alles wat een gewoon huis heeft.

Wat kan ik in de winter het beste doen indien dit verblijf niet gebruikt wordt ?

1) Alle water aftappel (CV, Sanitair,...) antivries in siffons.... En het gewoon binnen laten vriezen ?

2) CV ketel op vorstvrij zetten (6°C) met het risico op brand of uitval CV ketel (= alle leidingen vriezen stuk)

En wat naar verluchting ? juist wel of juist niet en eventueel vochtvreters.

Toegevoegd na 45 seconden:
interieur is gewoon stof (zetels, matras, stoelen, enz...)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7.4K

Antwoorden (3)

Ik heb zelf ook een huis in een sneeuwrijk gebied en zet in drie ruimtes (woonkamer, berging en badkamer) een draagbaar kacheltje (kost een paar tientjes) met vorstbeschermingsfunctie neer. Het kacheltje gaat automatisch aan zodra de temperatuur onder 5 graden zakt en stopt zodra het 7 graden is, dus net genoeg om de leidingen niet te laten bevriezen.

Ook heb ik vorig jaar alle waterleidingen laten vervangen door kunststof. De badkamer en keuken moesten vernieuwd worden, dus dat was een mooi moment om de koperen leidingen te vervangen. Koper wordt na enkele tientallen jaren namelijk poreus, met een waterballet als mogelijk gevolg.

En zorg dat er geventileerd wordt, een niet geventileerd huis wordt muf en zal gaan schimmelen. Het is verleiderlijk om koude lucht buiten te houden, maar probeer toch de ventilatieroosters (een stukje) open te zetten.

Neem zaken als dekbedden mee naar Nederland, dat kan er in de winter minder fris op worden. En het is een mooie gelegenheid om ze even te wassen.

Vochtvreters zijn onnodig, in sneeuwrijke gebieden is de lucht dermate droog dat dat eerder een probleem is dan vocht.

Als laatste (maar niet onbelangrijkste), zorg dat iemand ter plaatse af en toe in huis kijkt of alles nog in orde is. Dat werkt voor je zelf erg rustgevend. Deze persoon kan ook even de kranen opendraaien.
11 jaar geleden
Verhuren als vakantiewoning aan anderen. Dan wordt het onderhouden en je verdient er wat aan. Er zijn ook bedrijfjes die dit voor je doen, maar dan kost het geld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoofd waterkraan dicht zetten, leidingen met het kleine kraantje leeg laten lopen. Verwarming op 12° zetten bevriest er niets en krijg je geen schimmel. alle binnendeuren open zetten. en de ventilatie roosters open zetten. dan heb je geen centje pijn.