Komt de wetenschap eigenlijk wel vooruit zonder 'paranormale' verschijnselen?

Wie wetenschap wil laten doorontwikkelen, zal af en toe de bestaande wetenschappelijke opvattingen moeten uitdagen. En wie kunnen dat beter dan paranormaal georiënteerde esoterici?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ach iedereen maakt fouten, ook de wetenschap.

Het beste antwoord

Nou, nodig, nee. Maar het zou geen kwaad kunnen: onderzoek alles, behoud het goede. De wetenschap kán veel leren van 'para', als ze er maar voor openstaat. Juist omdat het zo ver over de verkende grenzen staat. En gelukkig begint dat ook te komen. Denk aan de groeiende acceptatie van (okee, niet écht para) acupunctuur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
En ook de acupunctuur is onderzocht:
"In 1990 analyseerden drie Nederlandse epidemiologen 51 gecontroleerde studies van acupunctuur bij chronische pijn, en besloten dat "zelfs de kwaliteit van de betere studies middelmatig bleek te zijn en dat de werkzaamheid van acupunctuur als behandeling tegen chronische pijn twijfelachtig blijft." Ze onderzochten ook verslagen van acupunctuur als behandeling tegen verslaving aan sigaretten, heroïne en alcohol, en concludeerden dat beweringen dat er geen bewijs is dat acupunctuur helpt bij deze kwalen . Ook in China, de geboorteplaats van acupunctuur, kijkt men kritisch naar het gebruik van acupunctuur in de gezondheidszorg " (Wiki).
Zal ook wel weer niets van deugen.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt. Twijfelachtig. Waar het om gaat is dat er naar geKEken wordt. Acceptatie niet als in 'totale omarming', maar als in 'de moeuite van bekijken waard'.

Andere antwoorden (4)

De wetenschap komt prima vooruit zonder paranormale verschijnselen. De tijd dat er, behalve paranormaliteit, niks meer te onderzoeken valt zal nooit komen. Er is meer niet wetenschappelijk onderzocht dan wel.

Iedere minuut van de dag worden wetenschappelijke opvattingen uitgedaagd danwel onderuit gehaald. Daar is niks bovennatuurlijks voor nodig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De wetenschap kan net zo goed zonder paranormale verschijnselen als een paard zonder fiets kan. Je kunt een kleuter een wereldkampioen schaken laten uitdagen, maar veel heeft ie daar niet aan.
(Ja, ik weet het, dit wordt niet je 'beste antwoord')
AWM
14 jaar geleden
Punt is dat de wetenschap regelmatig paranormaal georiënteerde esoterici aan testen onderwerpt waarit blijkt dat het paranormale waarin ze geloven tussen hun oren blijkt te zitten... De prijs van 1 miljoen dollar van James Randi is nog steeds niet vergeven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb eens gelezen, dat het wetenschappelijk bewezen was, wanneer accupuntuurnaalden met een laagje bergkristal zijn bewerkt, de effecten ervan met 10 % stijgen.
Maar dat zegt de schrijver van een boek, maar ik kan me het goed voorstellen, aangezien ik al veel met stenen heb meegemaakt.