Komt de wetenschap eigenlijk wel vooruit zonder 'paranormale' verschijnselen?

Wie wetenschap wil laten doorontwikkelen, zal af en toe de bestaande wetenschappelijke opvattingen moeten uitdagen. En wie kunnen dat beter dan paranormaal georiënteerde esoterici?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Nou, nodig, nee. Maar het zou geen kwaad kunnen: onderzoek alles, behoud het goede. De wetenschap kán veel leren van 'para', als ze er maar voor openstaat. Juist omdat het zo ver over de verkende grenzen staat. En gelukkig begint dat ook te komen. Denk aan de groeiende acceptatie van (okee, niet écht para) acupunctuur.

De wetenschap komt prima vooruit zonder paranormale verschijnselen. De tijd dat er, behalve paranormaliteit, niks meer te onderzoeken valt zal nooit komen. Er is meer niet wetenschappelijk onderzocht dan wel. Iedere minuut van de dag worden wetenschappelijke opvattingen uitgedaagd danwel onderuit gehaald. Daar is niks bovennatuurlijks voor nodig.

De wetenschap kan net zo goed zonder paranormale verschijnselen als een paard zonder fiets kan. Je kunt een kleuter een wereldkampioen schaken laten uitdagen, maar veel heeft ie daar niet aan. (Ja, ik weet het, dit wordt niet je 'beste antwoord')

Punt is dat de wetenschap regelmatig paranormaal georiënteerde esoterici aan testen onderwerpt waarit blijkt dat het paranormale waarin ze geloven tussen hun oren blijkt te zitten... De prijs van 1 miljoen dollar van James Randi is nog steeds niet vergeven.

Ik heb eens gelezen, dat het wetenschappelijk bewezen was, wanneer accupuntuurnaalden met een laagje bergkristal zijn bewerkt, de effecten ervan met 10 % stijgen. Maar dat zegt de schrijver van een boek, maar ik kan me het goed voorstellen, aangezien ik al veel met stenen heb meegemaakt.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100