Wat is voordeliger en beter voor het milieu: het gebruik van magnetronfolie of afdekken met een bord?

Als ik een maaltijd voor iemand afdek die niet thuis is dan doe ik dat met een (schoon) bord en niet met plastic. Daardoor heb ik incidenteel ietwat meer vaat in mijn vaatwasser. Is het voordeliger en goed voor het milieu om dit te blijven doen of is magnetronfolie van €0,65 a 15 meter goedkoper en beter voor het milieu?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Een bord. Weliswaar heeft dat al energie en grondstoffen gekost bij de productie en de scherven zijn amper te recyclen, maar hetzelfde geldt voor folie dat telkens vernieuwd gaat worden en als zodanig in de afvalketen komt, moeilijk of niet afbreekbaar is en in elk geval als afval verwerkt moet worden. Een bord echter, als deksel gebruikt, gaat eindeloos lang mee en de afwas ervan kost niet veel energie en grondstoffen (inderdaad, de vaatwasser draait toch wel). Trouwens, er zijn speciale plastic kappen/deksels voor de magnetron te koop. Die geven meer ruimte boven het bord met eten en er zit ook ontluchting aan zodat de boel niet gaat spetteren. En dat scheelt weer in het reinigen van de magnetron dus schoonmaakmiddelen...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Die vaatwasser draait toch wel, 1 bord meer of minder maakt dan niet uit voor de kosten.
Over het algemeen is met de hand afwassen trouwens beter voor het milieu dan de vaatwasser (minder waterverbruik).
Maar ik zou niet elke keer plastic kopen.