Wat is vooruitgang?

En wat zijn de positieve en negatieve voorbeelden daarvan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Hmmm...

- Verbeteringen op medisch gebied (mede geleid door toepassing van kennis opgedaan in het gebied van evolutionaire biologie - we wéten nu waarom we niet per sé op mensen hoeven te testen om toch goede resultaten te krijgen) hebben we de levensverwachting in de ontwikkelde landen van 35 naar 75-80 jaar omhoog gekrikt.

- Problemen waar men vroeger maanden mee bezig was, met een hele groep mensen, kunnen tegenwoordig in een dag met een klein team en de juiste machines sneller opgelost worden.

- Waar men vroeger een week bezig was om naar Madrid te gaan, kan men tegenwoordig binnen twee dagen in Australië zijn, waardoor bijvoorbeeld hulptroepen in geval van rampen sneller te plekke zijn.

- Een goed begrip van de werkingen van de zwaartekracht hebben ertoe geleid dat we een nauwkeurig wereldwijd communicatienetwerk hebben kunnen opzetten waardoor men vrijwel direct met iemand kan spreken aan de andere kant van de wereld. Hierdoor kunnen beslissingen die afhankelijk zijn van mensen die ver uit elkaar zitten sneller genomen worden.

- Weerssattelieten en een studie van hoe het klimaat werkt geeft ons de mogelijkheid mensen te waarschuwen voor dreigende natuurrampen als overstromingen (te zien door grote opwarming in berggebieden waar veel sneeuw ligt), tropische stormen, en dergelijke. Niet 100% waterdicht, maar nog altijd beter dan helemaal niets.

- Het Haber-Bosch proces, ontwikkelt voor grootschalig gebruik tijdens de Eerste Wereldoorlog, heeft een synthetische kunstmest opgeleverd waarmee tegenwoordig een derde van de wereldbevolking van voedsel kan worden voorzien.

- Ontwikkelingen op het gebied van zonne-, wind-, en thermische energie betekenen dat we in principe al aan onze energiebehoefte kunnen voldoen zonder afhankelijk te zijn van fossiele brandstoffen. Het hoeft alleen nog grootschalig geïmplementeerd te worden.

- Verbeterde en jarenlange opgedane kennis over verschillende onderwerpen hebben ervoor gezorgd dat het onmogelijk is om zonder cognitieve dissonantie letterlijk te blijven geloven in mythes uit het verleden. Een verbeterd begrip van de werkingen van de wereld heeft ook tot gevolg dat we betere oplossingen voor problemen kunnen bedenken, omdat we beter kunnen overzien wat de mogelijke gevolgen zijn.

Wat hiervan positief en negatief is, is verder persoonlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Niet stil blijven staan! Positief je komt in een ander (geestelyk groei) proces terecht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals ook wel gezegd wordt: stilstand is achteruitgang. Vooruitgang is ontwikkeling. Van jezelf en van je omgeving.

Volgens verschillende filosofische stromingen is het doel van de mens op aarde, om zich te ontwikkelen. Wie zich niet wil ontwikkelen, of dit niet kan, mist de trein en moet afhaken. Op deze manier vindt er een vorm van evolutie plaats.
14 jaar geleden
Elke vooruitgang brengt ook nieuwe problemen met zich mee. Intrede van de computer is vooruitgang, extra problemen zijn virussen, dreigmails, handleidingen hoe je bommen maakt, etc. Het is dus steeds de vraag of we er beter van zijn geworden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vooruitgang zie ik als het proces van verbetering van de omstandigheden waarin/waaronder mensen leven.

In Nederland (bij voorbeeld):

-geen kinderarbeid meer
-verplichte scholing tot je zestiende (beter en beter verspreid onderwijs)
-aow
-gezondheidszorg is echt beter dan 200 jaar geleden
-vrouwen hebben stemrecht en het recht om te tekenen

Toegevoegd na 1 minuut:
Negatieve voorbeelden zijn er in mijn definitie niet, als het negatief is, is het geen vooruitgang.
14 jaar geleden
Vooruitgang zou zijn dat er vrede zou zijn wereldwijd en geen bedreigingen aangaande het klimaat.
Al deze problemen zijn ontstaan doordat er andere vooruitgangen zijn geboekt, maar daardoor zijn er weer andere problemen ontstaan.
We weten in hun heleboel gevallen hoe veel problemen ontstaan dat is al een enorme vooruitgang.
Toch moet er nog steeds heel hard gewerkt worden aan veel oplossingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het idee van vooruitgang op materieel gebied bestond niet in de oudheid en ook gedurende de Renaissance (14e - 16e eeuw) was dit idee niet aanwezig. Men kende wel statische utopia's zoals dat van Plato (427-347) of Thomas More (1478-1535). Veeleer ging men uit van een gouden tijdperk aan het begin van de geschiedenis waarna de mens door een of andere ramp terugviel in barbarij. Dit kan men beschouwen als de 'zondeval' zoals beschreven in Genesis waarna de verdrijving uit het paradijs volgde. In het hindoeïsme en boeddhisme beschouwt men de geschiedenis als cirkel, een oneindige cyclus van schepping en vernietiging, het wiel van Brahma: als men lang genoeg wacht dan komt dezelfde geschiedenis weer voorbij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wel een heel erg open vraag, welke niet duidelijk genoeg is. Je kunt dit ook aflezen aan de tot nu toe gegeven antwoorden. Ik stel me zo voor dat je hier niets mee kan.

Ik zou hierop graag een zo zinnig mogelijk antwoord geven, maar kun je de vraag verduidelijken? Vooruitgang op welk gebied?

Elk gebied heeft andere voor en nadelen!

Ik wil je graag helpen nogmaals, maar hier kan ik even niets mee. Knap dat anderen dit wel kunnen, dat wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is dat niet tegenover(gesteld aan) de achteruitgang?