Maar als de pomp nou eens niet vastloopt, als er geen watertoevoer is (er zijn vast wel pompen die daar even tegen kunnen...) wat kun je dan nog verwachten aan pompresultaten? De vraag staat tenslotte in de categorie Wetenschap.
Bij de constructie van pompen is de te pompen materie natuurlijk een belangrijk criterium.
Een centrifugaalpomp voor lucht bijvoorbeeld (stofzuiger) zal veel sneller moeten draaien dan een voor water, vanwege de verschillende soortelijke massa's van water en lucht.
Verder moet een luchtpomp vaak een grote tegendruk kunnen overwinnen (bij oppompen van banden of bijvullen van druktanks).
Een waterpomp zal als luchtpomp daarom niet of nauwelijks werken.
Niet bruikbaar althans, hoogstens merkbaar.
De waterpomp zal de lucht niet adequaat kunnen voortstuwen en daardoor onvoldoende druk kunnen opbouwen.
Om globaal dezelfde redenen heeft een scheepsschroef niet veel nut als vliegtuigpropeller. Zelfs Leonardo da Vinci doorzag dit nog niet helemaal, gezien de schetsen voor zijn proto-helicopter.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Leonardo Da Vinci verwachte veel van 'versnellingen' maar nam dit initieel nooit mee in zijn ontwerpen. Had hij zijn helikopter in test gezet, dan zou hij dit wel gezien hebben en ook aangepast. Op dat vlak is er niets veranderd nu bij vroeger: testen, testen, testen...

Andere antwoorden (1)

Nee, zeker niet. Een waterpomp heeft vloeistof (water) nodig als "smeermiddel".
Als je hem droog laat draaien loopt hij binnen de kortste keren vast (en brand de motor door).
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank u wel !